Wednesday, June 18, 2014

Sifat Solat Nabi: Membaca Al-Fatihah (11)


Membaca Al-Fatihah
Membaca surah Al-Fatihah di dalam solat (baik solat fardhu atau sunat) dipandang  suatu fardhu dari fardhu-fardhu solat yakni suatu rukun solat dan hendaklah ianya dibaca pada tiap-tiap rakaat solat. Demikian pegangan jumhur ulama. Kita lihat dalil-dalil berkaitan bab ini.

عَنْ عُبَادَةَ بْنِ الصَّامِتِ قَالَ: اِنَّ النَّبِيَّ ص قَالَ: لاَ صَلاَةَ لِمَنْ لَمْ يَقْرَأْ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ
Daripada Ubadah bin Shamit ia berkata: Bahawa telah bersabda Nabi saw: Tidak ada solat bagi mereka yang tidak membaca Fatihatul KItab (Surah Al-Fatihah) di dalamnya
Riwayat Al-Jamaah

عَنْ عُبَادَةَ بْنِ الصَّامِتِ قَالَ: اِنَّ النَّبِيَّ ص قَالَ: لاَ تُجْزَى صَلاَةٌ لِمَنْ لَمْ يَقْرَأْ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ
Daripada Ubadah bin Shamit ia berkata: Bahawa telah bersabda Nabi saw: Tidak diberi ganjaran (sah) solat bagi orang yang tidak membaca Fatihatul KItab (Surah Al-Fatihah) di dalamnya
Riwayat Ad-Daruquthni. Sanad hadits ini shahih.

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: سَمِعْتُ رَسُوْلَ الله ص يَقُوْلُ: مَنْ صَلَّى صَلاَةً لَمْ يَقْرَأْ فِيْهَا بِاُمِّ الْقُرْآنِ فَهِيَ خِدَاجٌ
Daripada Aisyah ia berkata: Aku mendengar Rasulullah saw bersabda: Barangsiapa yang bersolat sedang dia tidak membaca di dalamnya (solat) dengan Ummul Kitab (Al-Fatihah) maka solatnya khidaj[1]
Riwayat Ahmad dan Ibnu Majah[2].

Demikian antara keterangan-keterangan tentang wajibnya Al-Fatihah itu dibaca dalam solat. Adapun dalil bahawa Al-Fatihah itu wajib dibaca pada tiap-tiap rakaat maka ianya juga beralasankan kepada hadits-hadits yang telah dibawakan di atas di mana telah bersabda Rasulullah saw: Tidak ada solat bagi mereka yang tidak membaca Fatihatul KItab (Surah Al-Fatihah) di dalamnya. – Bahawa perkataan solat itu mencakup keseluruhan rakaatnya dan jika kita kembali kepada hadits musi'i solat (orang yang rosak solat):
ثُمَّ افْعَلْ ذَلِكَ فِيْ صَلاَتِكَ كُلِّهَا
Kemudian lakukanlah sedemikian pada solatmu setiapnya (pada rakaat berikutnya)
Riwayat Al-Bukhari dan Muslim.

Rasulullah saw memerintahkan kepadanya perkara-perkara yang oleh ulama dipandang sebagai rukun dalam solat yang perlu dititikberat perlaksanaannya dalam solat, maka dari keterangan-keterangan hadits, Al-Fatihah itu dipandang sebagai satu kefardhuan maka wajiblah ia dibaca pada tiap-tiap rakaat. Demikian hujjah yang dibawakan oleh jumhur ulama.

Sesungguhnya Al-Fatihah itu dipandang suatu rukun dalam solat di mana jika seseorang itu bersolat tanpa membaca Al-Fatihah maka tidak dinamakan dia telah bersolat. Demikian juga sekiranya seseorang itu bersolat dan dia membaca Al-Fatihah akan tetapi Al-Fatihahnya rosak (dibaca sehingga mengubah maknanya) maka solatnya itu batal kerana dia belum membaca Al-Fatihah. Adalah amat penting seorang muslim itu belajar dan membaca Al-Fatihah itu dengan betul sebutan bacaannya agar maksudnya tidak berubah.

عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ أَبِى الْعَلاَءِ قَالَ: قَالَ اَبُوْ هُرَيْرَةَ: قَالَ رَسُوْلُ الله ص: مَنْ صَلَّى صَلاَةً لَمْ يَقْرَأْ فِيْهَا بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ فَهِيَ خِدَاجٌ يَقُوْلُهَا ثَلاَثًا. فَقِيْلَ لأَبِيْ هُرَيْرَةَ اِنَّا نَكُوْنَ وَرَاءَ الاِمَامَ؟ فَقَالَ: اِقْرَأْ بِهَا فِيْ نَفْسِكَ فَاِنِّيْ سَمِعْتُ رَسُوْلَ الله ص يَقُوْلُ: قَالَ الله عَزَّ وَجَلَّ: قَسَّمْتُ الصَّلاَةَ بَيْنِيْ وَبَيْنَ عَبْدِيْ نِصْفَيْنِ وَلِعَبْدِيْ مَا سَأَلَ. فَاِذَا قَالَ الْعَبْدُ اَلْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ قَالَ اللهُ حَمِدَنِيْ عَبْدِيْ فَاِذَا قَالَ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ قَالَ اللهُ اَثْنَى عَلَيَّ عَبْدِيْ فَاِذَا قَالَ مَالِكِ يَوْمِ الدِّيْنِ قَالَ مَجَّدَنِيْ عَبْدِيْ وَقَالَ مَرَّةً فَوَّضَ اِلَيَّ عَبْدِيْ وَاِذَا قَالَ اِيَّاكَ نَعْبُدُ وَاِيَّاكَ نَسْتَعِيْنُ قَالَ هَذَا بَيْنِيْ وَبَيْنَ عَبْدِيْ وَلِعَبْدِيْ مَا سَأَلَ فَاِذَا قَالَ اِهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيْمَ. صِرَاطَ الَّذِيْنَ اَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوْبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّيْنَ قَالَ هَذَا لِعَبْدِيْ وَلِعَبْدِيْ مَا سَأَلَ
Daripada Abdur Rahman Abil 'Ala ia berkata: Abu Hurairah berkata: Telah bersabda Rasulullah saw: Barangsiapa mengerjakan solat yang tidak dibacakan Al-Fatihah di dalamnya maka solatnya itu putus. Nabi saw mengatakan demikian tiga kali. Ditanya kepada Abu Hurairah: Bagaimana kalau kami solat di belakang imam? Abu Hurairah menjawab: Bacalah dalam dirimu kerana aku mendengar Rasulullah saw bersabda (bahawa) Allah berfirman: Aku telah membahagi solat (Al-Fatihah) antaraKu dan hambaKu dua bahagian dan untuk hambaKu apa yang mereka pohonkan. Apabila hambaKu ucapkan Alhamdulillah robbil 'alamiin (Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam), Allah berfirman: HambaKu telah memujiKu. Apabila ia mengucapkan Ar-Rahmaanir Rahiim (Yang Maha Pemurah Maha Penyayang), Allah berfirman: HambaKu menyanjungKu. Apabila ia mengucapkan Maaliki yaumiddin (Yang Memiliki hari pembalasan), Allah berfirman: HambaKu memuliakanKu. Apabila ia ucapkan Iyyaka na'budu wa iyyaka nastai'in (Hanya Engkau yang aku sembah dan hanya padaMu aku pohon pertolongan), Allah berfirman: Inilah yang terletak antaraKu dan hambaKu dan bagi hambaKu apa yang ia pinta. Apabila ia ucapkan Ihdinash shiraathal mustaqiim, Shiraathal ladziina an'amta 'alaihim ghoiril maghdhuubi 'alaihim waladh dhaalliin (Tunjukkan kami jalan yang lurus iaitu jalan orang-orang yang Engkau beri nikmat kepada mereka bukan jalan orang yang Engkau murkai dan bukan jalan orang yang sesat), Allah berfirman: Ini untuk hambaKu dan untuk hambaKu apa yang ia pinta.
Riwayat Jamaah selain Bukhari dan Ibnu Majah

Solat bagi orang yang belum menghafal Al-Fatihah
Adapun bagi orang Islam yang belum menghafal Al-Fatihah, maka hendaklah dia solat dengan membaca apa-apa yang dihafalnya dari ayat Al-Quran. Jika tiada dihafalnya walau sedikit dari ayat-ayat Al-Quran maka hendaklah dia bertahmid, bertakbir, bertahlil kemudiannya barulah dia ruku'. Ini beralasankan hadits Rifa'ah bin Rafi':

عَنْ رِفَاعَةَ بْنِ رَافِعٍ قَالَ: اِنَّ رَسُوْلَ الله ص عَلَّمَ رَجُلاً الصَّلاَةَ فَقَالَ: اِنْ كَانَ مَعَكَ قُرْآنٌ فَاقْرَأْهُ وَاِنْ لاَ فَاحْمِدِ اللهَ وَكَبِّرْهُ وَهَلِّلْهُ ثُمَّ ارْكَعْ
Daripada Rifa'ah bin Rafi' ia berkata: Bahawa Rasulullah saw mengajarkan solat kepada seorang lelaki maka beliau saw bersabda: Jika engkau ada menghafal beberapa ayat Al-Quran maka bacalah ia. Jika tidak, pujilah Allah dan bertakbirlah serta bertahlil. Sesudah itu barulah engkau ruku'.
Riwayat Abu Daud dan Tirmidzi[3].

Hadits seterusnya:

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ اَبِى اَوْفَى قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ اِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَ: اِنِّيْ لاَ اَسْتَطِيْعُ اَنْ آخُذَ مِنَ الْقُرْآنِ شَيْئًا فَعَلِّمْنِيْ مَا يُجْزِئُنِيْ. قَالَ: قُلْ سُبْحَانَ اللهِ وَالْحَمْدُ للهِ وَلاَ اِلَهَ اِلاَّ اللهُ وَاللهُ اَكْبَرُ وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ
Daripada Abdullah bin Abi Aufa ia berkata: Seorang lelaki datang kepada Rasulullah saw lalu berkata: Sesungguhnya aku tidak mampu untuk menghafal walau sedikit dari ayat Al-Quran maka ajarkanlah aku sesuatu yang dapat mengganjarkan aku (menggantikan ayat Al-Quran). Bersabda Nabi saw: Ucapkanlah Subhanallah walhamdulillah wala ilaaha illallah wallahu akbar wala haula wala quwwata illa billah (bermaksud) Maha suci Allah dan pujian bagi Allah dan tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Allah Maha Besar dan tiada usaha dan kekuatan melainkan dengan Allah
Riwayat Ahmad, Abu Daud, An-Nasaie dan Ad-Daruquthni

Bagi orang yang belum menghafal Al-Fatihah, hendaklah ia membaca dalam solatnya apa-apa dari ayat Al-Quran yang dihafalnya. Jika dia tidak menghafal walau sedikit dari ayat Al-Quran maka kemudiannya barulah dibenarkan ia membaca tasbih, tahmid, tahlil sebagaimana tersebut dalam hadits di atas.

Kedua-dua hadits di atas bukan bermaksud bahawa orang yang belum atau tidak menghafal Al-Fatihah maka cukup ia membaca bacaan-bacaan di atas untuk selamanya akan tetapi ia menerangkan selama seseorang itu masih belum menghafal Al-Fatihah maka boleh ia membaca sedikit dari ayat Al-Quran atau zikir-zikir di atas dalam solatnya dan hendaklah pada masa yang sama ia mempelajari dan menghafal Al-Fatihah kerana itulah kewajipan yang mesti dibaca dalam solat. Setelah ia menghafal Al-Fatihah, maka wajib ia membaca Al-Fatihah dan meninggalkan kaedah tersebut di atas


[1] Berkata Al-Khatthabi dalam Ma'alimus Sunan: "Dimaksudkan dengan khidaj dalam hadits ini ialah tidak sah." Bukhari dalam kitabnya Juzul Qiraah menyebut: "Dimaksudkan dengan khidaj ialah keluar dari perut ibunya dalam keadaan mati tidak bernyawa (keguguran).
[2] Dalam sanad hadits ini terdapat seorang perawi yang diragukan iaitu Muhammad bin Ishaq akan tetapi hadits ini dikuatkan shahihnya dengan hadits di atas.
[3] Hadits ini adalah suatu bahagian dari hadits musi'i solat (orang yang rosak solatnya). Diterangkan oleh Al-Mundziri bahawa hadits ini diriwayatkan juga oleh An-Nasaie. Menurut Tirmidzi hadits ini hasan.

No comments:

Post a Comment