Thursday, March 20, 2014

Sifat Solat Nabi: Takbiratul Ihram dan Cara Angkat Tangan (3)

Takbiratul ihram
Menyebut  ALLAHU AKBAR itu dinamakan takbir dan takbir dipermulaan solat itu dinamakan Takbiratul ihram. Dalilnya adalah :

قَالَتْ عَائِشَةُ: كَانَ النَّبِيُّ ص يَسْتَفْتِحُ الصَّلاَةَ بِالتَّكْبِيْرِ
Telah berkata ‘Aisyah: ‘Adalah Nabi saw. memulai solat dengan takbir.’  S.R. Muslim.


Sabda Nabi saw. :
لاَ تَتِمُّ صَلاَةُ أَحَدٍ مِنَ النَّاسِ حَتَّى يَتَوَضَّأَ فَيَضَعُ الْوُضُوءَ موَاضِعَهُ ثُمَّ يَقُولُ اَللهُ أَكْبَرُ
“Tidak sah solat seseorang melainkan jika ia berwuduk, iaitu mencuci anggota wuduk sebagaimana mestinya, kemudian berkata ALLAHU AKBAR.”  H.S.R. Thabaranie.




Mengangkat  Tangan Semasa Takbir
Bagaimanakah cara mengangkat tangan dalam takbiratul-ihram?

Jika diteliti hadits-hadits dalam bab ini, bahawa kita akan dapati terdapat banyak riwayat yang menjelaskan tentang cara mengangkat tangan dalam takbiratul-ihram di mana jika kita renungkan sepintas lalu, seolah-olah setiap hadits bercanggah dengan keterangan hadits lainnya. Adapun cara mengangkat tangan yang dipakai / diamalkan oleh golongan terbesar dari ulama ialah:

“Mengangkat tangan itu setentang dengan kedua bahu hingga hujung-hujung jari itu sejajar dengan puncak kedua telinga dan kedua ibu jari setentang dengan hujung bawahnya (dua cuping telinga) serta kedua telapak tangan dengan kedua bahu.”[1]

Kita perhatikan dalil-dalil dalam bab ini satu-persatu.
Pertama: Dalil tentang kedua tangan diangkat ketika takbiratul-ihram.

عَنْ نَافِعٍ مَوْلَى ابْنِ عُمَرَ قَالَ: اِنَّ ابْنَ عُمَرَ كَانَ اِذَا دَخَلَ فِي الصَّلاَةِ كَبَّرَ وَرَفَعَ يَدَيْهِ وَرَفَعَ ذَلِكَ اِلَى النَّبِيِّ ص

Daripada Nafi' maula Ibnu Umar ia berkata: Bahawa Ibnu Umar apabila memulai solat ia bertakbir dan mengangkat kedua tangannya, (bahawa perbuatan ini) dinyatakan berasal dari Nabi saw.

Riwayat Bukhari, Nasaie dan Abu Daud

Kedua: Dalil tentang kedua tangan diangkat memanjang.

عَنْ اَبِيْ هُرَيْرَة قَالَ كَانَ رَسُوْلُ الله ص اِذَا قَامَ اِلَى الصَّلاَةِ رَفَعَ يَدَيْهِ مَدًّا

Daripada Abu Hurairah ia berkata: Adalah Rasulullah saw apabila telah berdiri tegak untuk solat, beliau mengangkat kedua-dua tangannya memanjang lurus
Riwayat Ahmad, Abu Daud, Tirmizi & Nasaie – Asy-Syaukani mengatakan sanad hadits ini tiada mempunyai cacat apa-apa.

Dari hadits di atas, kita ketahui bahawa Rasulullah saw mengangkat kedua tangannya memanjang namun sehingga batas manakah diangkat tangan itu? Persoalan seterusnya; bagaimanakah untuk kita menetapkan batas tangan kerana sesungguhnya Rasulullah saw tidak memperincikan definisi tangan itu secara jelas ….
-   Apakah tangan itu bermula dari jari sehingga ke bahu
-   Apakah yang dimaksudkan dalam hadits bahawa tangan itu dari jari ke siku
-   Apakah yang dimaksudkan tangan itu dengan telapak tangan (jika yang dimaksudkan tangan itu adalah tapak tangan, mengapa tidak Rasulullah saw perincikan dalam haditsnya dengan kalimah kaffun كَفٌّ  yang bermaksud tapak tangan?

Kedua-dua hadits di bawah masih tidak jelas menerangkan tentang gambaran mengangkat kedua tangan, kita renungkan dalil-dalil berikut:

عَنْ عَلِيِّ ابْنِ اَبِى طَالِبٍ قَالَ: اِنَّ رَسُوْلَ الله ص اِذَا قَامَ اِلَى الصَّلاَةِ الْمَكْتُوْبَةِ كَبَّرَ وَرَفَعَ يَدَيْهِ حَذْوَ مَنْكِبَيْهِ ...
Daripada Ali bin Abi Thalib ia berkata: Bahawa Rasulullah saw apabila berdiri untuk solat fardhu, beliau bertakbir dan mengangkat kedua tangannya bertentang dengan dua bahunya ….
Riwayat Ahmad, Abu Daud dan At-Tirmidzi. Menurut At-Tirmidzi, hadits ini shahih.

Hadits lainnya;

عَنْ مَالِكِ بْنِ الْحُوَيْرِثِ قَالَ: اِنَّ رَسُوْلَ الله ص كَانَ اِذَا كَبَّرَ رَفَعَ يَدَيْهِ حَتَّى يُحَاذِيَ بِهِمَا اُذُنَيْهِ
Daripada Malik bin Huwairits ia berkata: Bahawa Rasulullah saw apabila bertakbir, beliau mengangkat kedua tangannya hingga berbetulan dengan dua telinganya …
Riwayat Ahmad dan Muslim

وَلِمُسْلِمٍ عَنْ مَالِكِ بْنِ الْحُوَيْرِثِ نَحْوُ حَدِيْثِ ابْنِ عُمَرَ، لَكِنْ قَالَ: حَتَّى يُحَاذِيَ بِهِمَا فُرُوْعَ اُذُنَيْهِ
Dan bagi Muslim daripada Malik bin Huwairits seperti hadits Ibnu Umar tetapi ia berkata: Hingga beliau (Rasulullah saw) hadapkan kedua (tangannya) berbetulan dengan hujung-hujung telinganya

Hadits Ali menerangkan kedua-dua tangan itu diangkat hingga berbetulan dengan kedua bahu manakala hadits Malik bin Huwairits pula menjelaskan tangan itu diangkat hingga berbetulan dengan kedua hujung telinga sebagaimana diperincikan dari lafaz Muslim. Sesungguhnya dalam bab ini terdapat banyak riwayat yang menerangkan tentang kedua-dua cara iaitu kedua tangan itu diangkat berbetulan dengan dua bahu dan kedua tangan diangkat berbetulan dengan hujung dua telinga namun masih lagi kita kurang jelas tentang bahagian tangan manakah yang berbetulan dengan bahu dan dua telinga.

عَنْ عَبْدِ الْجَبَّار بِنْ وَائِل عَنْ اَبِيْهِ قَالَ رَاَيْتُ رَسُوْلَ الله ص يَرْفَعُ يَدَيْهِ حِيْنَ افْتَتَحَ الصَّلاَةَ حَتَّى حَاذَتْ اِبْهَامُهُ شَحْمَهُ اُذُنَيْهِ
Daripada Abdul Jabbar bin Wail daripada bapanya ia berkata: Aku telah melihat Rasulullah saw beliau mengangkat tangannya di masa memulai solat sehingga bertentangan ibu jarinya dengan cuping telinga    
Musnad Ahmad jilid 4 hal. 318

عَنْ عَبْدِ الْجَبَّارِ بْنِ وَائِل عَنْ اَبِيْهِ اَنَّهُ اَبْصَرَ النَّبِيَّ ص حِيْنَ قَامَ اِلَى الصَّلاَةِ رَفَعَ يَدَيْهِ حَتَّى كَانَتَا بِحَيَالِ مَنْكِبَيْهِ وَحَاذِيَ اِبْهَامَيْهِ اُذُنَيْهِ ثُمَّ كَبَّرَ
Dari Abdul Jabbar bin Wail daripada bapanya bahawa dia telah melihat Nabi saw. ketika bangun untuk solat dia mengangkat dua tangan sehingga bertentangan keduanya dengan dua bahunya dan dua ibu jarinya bertentangan dengan dua telinganya, kemudian dia bertakbir.”
Riwayat Ats-Tsauri, Syu’bah & Abu ‘Awanah Sunan Kubra jilid 2 hal. 25

Berdasarkan 2 hadits yang telah dijelaskan di atas dan hadits-hadits lainnya yang telah kita bincangkan, dapatlah kita membuat kesimpulan bahawa mengangkat kedua tangan itu hendaklah tinggi di mana batasnya adalah hujung jari bersamaan hujung telinga dan ibu jari bertentangan cuping yakni sebelah bawah telinga.

Maka inilah keterangan yang jelas menurut jumhur ulama As-Sunnah yang kuat, tetapi cara kedudukan tapak tangan semasa mengangkat tangan itu terpecah kepada dua pendapat yang masyhur iaitu :
1)      Mengangkat kedua tangan semasa takbiratul ihram itu dengan dihadapkan tapak tangan ke arah kiblat.
2)      Mengangkat dua tangan semasa takbiratul ihram itu dengan menghadapkan dua tapak tangan ke dua belah pipi.

Bagaimana timbulnya kedua-dua pendapat ini?
Kedua-dua cara ini adalah berdasarkan hadits yang sama cuma dari hadits tersebut, lahir dua kefahaman yang berbeza. Keterangan hadits menunjukkan kedua tangan itu diangkat hingga dua ibu jari bertentangan dengan cuping telinga dan hujung-hujung jari bertentangan dengan hujung telinga bahagian atas. Maka dari situ, timbullah dua cara sebagaimana yang telah disebut di atas.

Golongan pertama yang berfaham kedua tapak tangan dihadapkan ke arah kiblat mengambil pendirian bahawa hadits-hadits dalam bab ini tidak menjelaskan dua tapak tangan itu menghadap ke mana dan tidaklah terdapat larangan untuk menghadapkan tapak tangan ke kiblat, bahawa perbuatan yang demikian masih lagi berada atas kefahaman hadits.

Manakala golongan kedua yang berfaham bahawa kedua tapak tangan dihadapkan ke pipi mengambil kefahaman dari perkataan   تُحَاذِيَ  yang bermaksud   تُقَابَلَ   iaitu bertentangan/berhadapan, maka diambil faham berhadapannya ibu jari dengan cuping telinga dan berhadapannya hujung-hujung jari yang lainnya dengan hujung bahagian atas telinga.

Seterusnya mereka beralasankan sebuah hadits Abu Hurairah yang berbunyi :

عَنْ اَبِيْ هُرَيْرَةَ اَنَّهُ قَالَ اِذَا اسْتَفْتَحَ اَحَدُكُمُ الصَّلاَةَ فَلْيَرْفَعْ يَدَيْهِ وَلْيَسْتَقْبِلْ بِبَاطِنِهُمَا الْقِبْلَةَ اِلاَّ اَنَّهُ ضَعِيْفٌ
Daripada Abu Hurairah ia berkata: Apabila seorang kamu memasuki solat maka angkatlah kedua tangannya dan hadapkanlah (perut) tapak tangannya ke kiblat melainkan sesungguhnya perbuatan itu dhaif
Rujuk Sunan Kubra jilid 2 hal. 27

Iaitu Abu Hurairah memandang dhaif hadits atau pandangan yang mengatakan tapak tangan itu dihadapkan ke kiblat. Tidaklah saya peroleh mengapa perbuatan demikian dikatakan dhaif oleh Abu Hurairah, yang jelas ianya telah didhaifkan oleh seorang sahabat Rasulullah saw.

Saya cuba berikan kedua-dua hujah dalam bab ini sekadar kemampuan yang saya peroleh menurut As-Sunnah supaya tidaklah kita bertaklied kepada ulama tetapi kita sendiri mengetahui alasan-alasan yang benar dari Al-Quran dan As-Sunnah. Apa yang disampaikan oleh ulama yang berdasarkan pada Al-Quran dan Sunnah Rasul saw yang sahih dan kuat keterangannya maka kita ambillah sebagai ilmu untuk kita beramal.

Terdapat sebuah hadits yang menyatakan tentang mengangkat tangan separas bahu dengan belakang tangan dihadapkan ke bahu, bahawa menurut riwayat Abu Daud daripada ‘Ashim bin Kulaib daripada ayahnya dan Wail bin Hujr, sesungguhnya ia (Nabi saw) merapatkan antara (jari-jari) kedua tangannya itu dan Wail berkata :

حَتَّى يُحَاذِيَ بِظَهْرِ كَفَّيْهِ الْمَنْكِبَيْنِ وَاَطْرَافِ اَنَامِلِهِ الأُذُنَيْنِ
Sehingga berbetulan punggung/belakang kedua tapak tangannya itu dengan dua bahu dan hujung-hujung jarinya dengan dua telinga

Penjelasan tentang hadits ini ialah ianya bertentangan dengan hadits-hadits lainnya yang menjelaskan tangan itu diangkat memanjang dan pengamalannya tidak mencakup pada keseluruhan hadits-hadits dalam bab ini. Tidaklah tangan yang dimaksudkan dalam hadits hadits lainnya bermaksud jari-jari atau tapak tangan, contohnya seperti:

وَفِيْ حَدِيْثِ اَبِيْ حُمَيْدٍ عِنْدَ اَبِيْ دَاوُدَ: يَرْفَعُ يَدَيْهِ حَتَّى يُحَاذِيَ بِهِمَا مَنْكِبَيْهِ
Dan tersebut pada hadits Abu Humaid dalam riwayat Abu Daud: Ia (Rasulullah saw) mengangkat dua tangannya hingga ia hadapkan keduanya kepada dua bahunya

عَنِ ابْنِ عُمَرَ اَنَّ النَّبِيَّ ص كَانَ يَرْفَعُ يَدَيْهِ حَذْوَ مَنْكِبَيْهِ اِذَا افْتَتَحَ الصَّلاَةَ وَاِذَا كَبَّرَ لِلرُّكُوْعِ وَاِذَا رَفَعَ رَأْسَهُ مِنَ الرُّكُوْعِ
Daripada Ibnu Umar bahawa Nabi saw mengangkat dua tangannya berbetulan dengan dua bahunya apabila memulai solat dan (mengangkat tangan) apabila bertakbir buat ruku’ dan apabila mengangkat kepala dari ruku’
Muttafaq ‘Alaih

Hadits-hadits itu tidak bermaksud tangan itu adalah jari-jari atau tapak tangan atau dari hujung jari hingga pergelangan tangan kerana hadits-hadits lainnya ada memperincikan menjelaskan tentangnya:

عَنْ عَبْدِ الْجَبَّارِ بْنِ وَائِل عَنْ اَبِيْهِ اَنَّهُ اَبْصَرَ النَّبِيَّ ص حِيْنَ قَامَ اِلَى الصَّلاَةِ رَفَعَ يَدَيْهِ حَتَّى كَانَتَا بِحَيَالِ مَنْكِبَيْهِ وَحَاذِيَ اِبْهَامَيْهِ اُذُنَيْهِ ثُمَّ كَبَّرَ
Dari Abdul Jabbar bin Wail daripada bapanya bahawa dia telah melihat Nabi saw. ketika bangun untuk solat dia mengangkat dua tangan sehingga bertentangan keduanya dengan dua bahunya dan dua ibu jarinya bertentangan dengan dua telinganya, kemudian dia bertakbir.”
Riwayat Ats-Tsauri, Syu’bah & Abu ‘Awanah Sunan Kubra jilid 2 hal. 25

عَنْ عَبْدِ الْجَبَّار بِنْ وَائِل عَنْ اَبِيْهِ قَالَ رَاَيْتُ رَسُوْلَ الله ص يَرْفَعُ يَدَيْهِ حِيْنَ افْتَتَحَ الصَّلاَةَ حَتَّى حَاذَتْ اِبْهَامُهُ شَحْمَهُ اُذُنَيْهِ
Daripada Abdul Jabbar bin Wail daripada bapanya ia berkata: Aku telah melihat Rasulullah saw beliau mengangkat tangannya di masa memulai solat sehingga bertentangan ibu jarinya dengan cuping telinga    
Musnad Ahmad jilid 4 hal. 318

Daripada hadits-hadits yang telah kita bincangkan, dapatlah disimpulkan bahawa mengangkat tangan di kala takbiratul-ihram  itu bukan ditujukan sekadar hujung-hujung jari sehingga pergelangan tangan tetapi makna tangan tersebut mencakupi dari jari-jari sehingga lengan.

Berkata An-Nawawi : “Cara mengangkat tangan menurut mazhab orang lain, ialah : Mengangkat tangan hingga setentang dengan telinga. Dua ibu jari bertentangan dengan tempat menyangkutkan subang dan dua tangan setentang dengan dua bahu. Pendapat inilah yang diakui oleh semua ulama. Dan dengan cara ini pula terkumpullah segala hadits  yang bersangkutan dengan cara mengangkat tangan.”
Ruj.-Koleksi Hadits Hadits Hukum 3 m.s.20.

Itulah anjuran imam An Nawawi, bahawa untuk mendapat sifat mengangkat tangan dalam takbir itu hendaklah dihimpunkan hadits-hadits yang boleh dibuat alasan dan dibentuk cara bertakbir itu dan hasilnya adalah mengangkat tangan setentang dengan telinga di mana hujung-hujung jari bersamaan dengan hujung telinga bahagian atas dan ibu jari bersamaan anak telinga. Demikianlah yang dapat saya peroleh dari pencarian saya dalam bab ini.

Bahawa dalam bab ini dengan keterangan-keterangan yang telah diberikan, saya cenderung dan yakin pada mengangkat tangan itu dengan dihadapkan tapak tangan ke muka di mana ibu jari bertentangan dengan bawah cuping telinga (tempat digantungkan subang) dan hujung-hujung jari bertentangan (menghadap) hujung telinga manakala tangan (dari pergelangan tangan hingga ke lengan) berbetulan dengan dua bahu. Maka inilah cara yang menurut keyakinan saya bersih dari pertikaian.
الله اعلم

Sifat jari ketika mengangkat tangan dalam takbiratul-ihram

عَنْ اَبِيْ هُرَيْرَة اَنَّ رَسُوْلَ الله ص كَانَ اِذَا افْتَتَحَ الصَّلاَةَ نَشَرَ اَصَابِعَهُ نَشْرًا

Daripada Abu Hurairah sesungguhnya Rasulullah saw apabila masuk ke dalam solat beliau menjarangkankan jari-jari        -Sunan Kubra jilid 2 hal. 27-

عَنْ سَعِيْدِ بْنِ سَمْعَانِ قَالَ دَخَلَ عَلَيْنَا اَبُوْ هُرَيْرَة مَسْجِدَ بَنِيْ زُرَيْقٍ فَقَالَ ثَلاَثٌ كَانَ رَسُولُ الله ص يَعْمَلُ بِهِنَّ تَرَكَهُنَّ النَّاسُ كَانَ اِذَا قَامَ اِلَى الصَّلاَةِ قَالَ هَكَذَا وَاَشَارَ اَبُوْ غَامِرِ بِيَدَيْهِ وَلَمْ يَفْرِجْ بَيْنَ اَصَابِعِهِ وَلَمْ يَضُمْهَا
Daripada Said bin Sama’an dia berkata: Abu Hurairah telah masuk berjumpa kami di masjid Bani Zuraiq maka dia berkata tiga kali bahawa Rasulullah saw melakukan semuanya itu, orang ramai meninggalkannya, dia berkata begini, kemudian Abu Ghamir menunjukkan tangannya dan tidak merenggangkan jari-jarinya dan tidak pula merapatkannya.     – Sunan Kubra jilid 2 muka 27-


Kesimpulan
Sesungguhnya manusia tidak dapat lari dari perbezaan faham antara seseorang dengan seseorang yang lain. Apa yang penting, janganlah kita jadikan perbezaan faham ini sebagai satu titik untuk memecah-belahkan perpaduan sesama umat Islam. Jangan kita saling menyalahkan atau saling memperkecilkan pendapat antara satu sama lain jika masing-masing pendapat ada dalilnya yang dapat dijadikan hujjah. Ikhlaskanlah diri dalam menuntut ilmu, bukan untuk menegakkan pandangan sendiri tetapi berpegang pada yang jelas dan terang keterangannya. Kembalilah kepada perintah Allah iaitu dengan berpegang pada Al-Quran dan hadits Rasul saw. Ingatlah peringatan daripada Rasulullah saw.:
كُلُّ بَنِيْ آدَمَ خَطَّاءٌ وَخَيْرُ خَطَّائِيْنَ التَّوَّابُوْنَ
“Setiap anak Adam membuat kesilapan dan sebaik baik orang yang melakukan kesilapan adalah mereka yang bertaubat.”
Riwayat Ahmad dengan darjat hasan

Manusia itu tiada yang sempurna, masing-masing ada kelebihan dan kekurangannya. Maka apa yang disampaikan di sini, inilah keterangan yang terbaik yang dapat saya bawakan.
الله اعلم




[1] Dipetik dari Kitab Fiqh Sunnah pada Bab Shalat; Sunat-Sunat Shalat; Mengangkat Kedua Belah Tangan.

No comments:

Post a Comment