Wednesday, June 18, 2014

Sifat Solat Nabi: Seputar Takbir dan Masa Angkat Tangan (4)


Waktu membaca takbir di kala takbiratul-ihram

Kita masuk pada bab waktu membaca Takbir dalam Takbiratul ihram. Terpecah ulama kepada tiga pandangan dalam bab ini sebagaimana berikut:
-   Tangan diangkat bersamaan dengan takbir
-   Tangan diangkat sebelum takbir
-   Tangan diangkat sesudah takbir

Untuk itu marilah kita bersama-sama merujuk keterangan-keterangan dari bab ini.

1. Dalil tangan diangkat bersamaan dengan takbir

عَنْ نَافِعٍ مَوْلَى ابْنِ عُمَرَ قَالَ: اِنَّ ابْنَ عُمَرَ كَانَ اِذَا دَخَلَ فِي الصَّلاَةِ كَبَّرَ وَرَفَعَ يَدَيْهِ ..... وَرَفَعَ ذَلِكَ ابْنُ عُمَرَ اِلَى النَّبِيِّ ص
Daripada Nafi' maula Ibnu Umar ia berkata: Bahawa Ibnu Umar apabila ia masuk ke dalam solat ia bertakbir dan mengangkat kedua tangannya ……. dan Ibnu Umar angkatkan perbuatan demikian (berasal) daripada Nabi saw
Riwayat Bukhari, Nasai dan Abu Daud

Hadits seterusnya berbunyi :

عَنْ عَبْدِ الْجَبَّار قَالَ: اِنَّ وَائِلَ ابْنَ حُجْرِ رَاَى رَسُولَ الله ص يَرْفَعُ يَدَيْهِ مَعَ التَّكْبِيْرِ

Abdul Jabbar ibn Wail menerangkan : “Bahawasanya Wail ibn Hujr melihat Rasulullah saw. mengangkat kedua-dua tangannya sambil bertakbir.”
Riwayat Ahmad dan Abu Daud[1].

Kita lihat hadits seterusnya yang berbunyi :

عَنْ عَلِيِّ ابْنِ اَبِيْ طَالِبٍ قَالَ: اِنَّ رَسُولَ الله ص اِذَا قَامَ اِلَى الصَّلاَةِ الْمَكْتُوْبَةِ كَبَّرَ وَرَفَعَ يَدَيْهِ...
 “Ali bin Abi Talib menerangkan : Bahawasanya Rasulullah saw. apabila telah bersiap untuk solat maktubah (fardu) beliau bertakbir dan mengangkat kedua tangannya…”
Riwayat Ahmad, Abu Daud dan At-Turmidzi. Menurut At-Tirmidzi hadits ini shahih.

2. Dalil tangan diangkat sebelum takbir

عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ ص اِذَا قَامَ اِلَى الصَّلاَةِ رَفَعَ يَدَيْهِ حَتَّى تَكُوْنَا بِحَذْوِ مَنْكِبَيْهِ ثُمَّ يُكَبِّرُ
Daripada Ibnu Umar katanya: Adalah Nabi saw apabila berdiri hendak solat beliau mengangkat kedua tangannya berbetulan dengan dua bahunya kemudian beliau bertakbir
Riwayat Bukhari dan Muslim

3. Dalil tangan diangkat sesudah takbir

عَنْ مَالِكِ ابْنِ الْحُوَيْرِث قَالَ: اِنَّ رَسُولَ الله ص كَانَ اِذَا كَبَّرَ رَفَعَ يَدَيْهِ حَتَّى يُحَاذِيَ بِهِمَا اُذُنَيْهِ...
Daripada Malik Ibnu Huwarits menerangkan : “Bahawasanya Rasulullah saw. apabila telah bertakbir beliau mengangkat kedua tangannya hingga berbetulan dengan kedua telinganya…..”
Riwayat Ahmad dan Muslim.
عَنْ مَالِكِ ابْنِ الْحُوَيْرِثِ: كَبَّرَ ثُمَّ رَفَعَ يَدَيْهِ
Daripada Malik bin Huwairits: Ia bertakbir kemudian mengangkat kedua tangannya
Riwayat Muslim

Pentarjihan
Sesungguhnya ketiga-tiga cara ini adalah bersandarkan hadits Rasulullah saw dan bahawa solat itu tetap sah walau diambil dari cara mana sekalipun (sebagaimana tersebut di atas) namun cara yang dipandang lebih utama iaitulah dengan bersandarkan kekuatan dan banyaknya riwayat ialah mengangkat tangan itu bersamaan dengan takbir. Ulama-ulama Syafi'iyah berpegang kepada hadits dianjurkan kita mengangkat tangan bersamaan dengan takbir di mana pentarjihan oleh ulama Syafi'iyah ini disetujui oleh ulama-ulama Malikiyah.

Berkata An-Nawawi dalam syarah Muslim : “Mengangkat tangan dikala bertakbir (takbirratul ihram), disyariatkan”

Daud dan Ibnu Hazm berkata : “Mengangkat tangan dikala bertakbiratul ihram, adalah fardu. Demikianlah pendapat sekian banyak ulama Ahlul Hadits dari bab ini seperti : Abul Hasan, Ahmad ibn Sayyar, An-Naisabury (dari ulama Syafi’iah), Al-Auzai, Al-Humaidi (guru Al-Bukhari) dan Ibnu Khuzaimah (seorang ulama besar yang terkenal dalam kalangan Syafi’iah).

Berkata Al-Hafizh Ibnu Hajar : “Menurut pendapat sebahagian ulama Hanafiah, bahawa Abu Hanifah memandang berdosa orang yang tiada mengangkat tangan ketika bertakbiratul ihram.” Rujukkan : Koleksi Hadis Hadis Hukum 3.

Demikianlah keterangan keterangan dari hadits-hadits juga ulasan para ulama dari hal mengangkat tangan ketika takbiratul-ihram. Inilah cara yang kuat dan masyhur dari cara bertakbiratul ihram iaitu tidak dipisahkan keduanya.
الله اعلم


[1] Menurut pengarang 'Aunul Ma'bud, hadits ini munqathi'. Wail bin Hujr mempunyai dua orang anak iaitu Abdul Jabbar dan Alqomah bahawa Abdul Jabbar ini tiada mendengar hadits daripada bapanya yakni Wail bin Hujr manakala Alqomah maka ia ada mendengar hadits daripada bapanya. Menurut At-Tirmidzi: Alqomah bin Wail lebih tua daripada Abdul Jabbar dan Abdul Jabbar ini tiada mendengar daripada bapanya. Untuk lebih lanjut, rujuk 'Aunul Ma'bud Syarh Sunan Abi Daud oleh 'Allamah Abi ath-Thayyib Muhammad Syamsul Haq al-Adzim Aabadi dengan ta'liq daripada Ibnu Qayyim Al-Jauziyah dalam Kitab Solat pada Bab Mengangkat Kedua Tangan Dalam Solat, juz kedua, halaman 214, Darul Fikr, Beirut Lubnan.

No comments:

Post a Comment