Wednesday, June 18, 2014

Sifat Solat Nabi: Sekitar Bab Pandangan Mata (6)


SOLAT

Pandangan mata
Kita telah membincangkan tentang bersedekap pada pelajaran yang lalu maka pada siri kali ini kita masuk kepada bab pandangan mata dalam solat. Dalam sepotong riwayat, dinyatakan oleh sahabat bahawa Rasulullah saw melarang orang yang sedang bersolat memandang ke langit sebagaimana hadits yang berbunyi :

عَنْ جَابِرِ بْنِ سَمُرَةَ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ الله ص: لَيَنْتَهِيَنَّ اَقْوَامٌ يَرْفَعُوْنَ اَبْصَارَهُمْ اِلَى السَّمَاءِ فِي الصَّلاَةِ اَوْ لاَ تَرْجِعُ اِلَيْهِمْ
 Daripada Jabir bin Samurah ia menerangkan : Rasulullah saw. bersabda : Hendaklah orang-orang berhenti dari mengangkat penglihatan mereka ke langit di dalam solat, atau biarlah (penglihatan mereka)  tiada akan kembali kepada  mereka.”
Riwayat Muslim

Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah saw bersabda:

لَيَنْتَهِيَنَّ اَقْوَامٌ يَرْفَعُوْنَ اَبْصَارَهُمْ اِلَى السَّمَاءِ فِيْ الصَّلاَةِ اَوْ لَتُخْطَفَنَّ اَبْصَارُهُمْ
 Hendaklah orang-orang menghentikan (perbuatan mereka) mengangkat penglihatan ke langit  atau akan dicabut penglihatan mereka.
Riwayat Ahmad, Muslim dan An-Nasaie

Maka berdasarkan dari hadits di atas dan beberapa hadits lainnya maka ulama ahli hadits mengambil faham dilarang keras memandang ke atas iaitu ke langit semasa solat dan hendaklah menunduk pandangan mata itu kepada urusan solat, ada yang berpandangan caranya adalah jika semasa berdiri itu matanya ditujukan ke tempat sujud. Imam As-Syafei dan ulama Kufah mengambil pandangan dalam urusan ini dengan katanya : “Disukai bagi mereka yang solat memandang ke tempat sujudnya.” Ini berdalilkan sepotong riwayat:

كَانَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اِذَا صَلَّى طَأْطَأَ رَأْسَهُ وَرَمَى بِبَصَرِهِ نَحْوَ الأَرْضِ
Adalah (Nabi) saw apabila solat, maka beliau menundukkan kepalanya dan melemparkan pandangannya ke bumi

لَمَّا دَخَلَ الْكَعْبَةَ مَا خَلَفَ بَصَرُهُ مَوْضِعَ سُجُوْدِهِ حَتَّى خَرَجَ مِنْهَا
Tatkala beliau saw memasuki Kaabah maka pandangannya tidak pernah meninggalkan tempat sujudnya hingga beliau keluar daripadanya.

Kedua-dua hadits di atas diriwayatkan oleh Al-Baihaqi dan Al-Hakim dan dishahihkan olehnya. Demikian sebagaimana dinyatakan dalam kitab Sifat Solat Nabi oleh Muhammad Nashiruddin Al-Albani.

Namun demikian terdapat beberapa riwayat lainnya yang dapat kita mengambil pedoman dalam bab ini.

قَالَ أَنَسٌ: كَانَ قِرَامٌ لِعَائِشَةَ سَتَرَتْ بِهِ جَانِبَ بَيْتِهَا فَقَالَ لَهَا النَّبِيُّ ص: اَمِيْطِيْ قِرَامَكَ فَاِنَّهُ لاَ تَزَالُ تَصَاوِيْرُهُ تَعْرِضُ لِيْ فِي صَلاَتِيْ
Telah berkata Anas: Aisyah mempunyai tabir tipis yang dipasang sebagai penutup bahagian dinding rumahnya maka Nabi saw bersabda: Turunkan tabirmu itu kerana gambar-gambarnya menggangguku dalam solat
Riwayat Bukhari[1]

Iaitu dapat kita ambil kefahaman dari hadits ini bahawa biasa Rasulullah saw ketika dalam solatnya memandang ke hadapan iaitu ke arah tirai di mana terdapat gambar pada tirai tersebut yang mengganggu pandangan atau khusyuknya dalam solat maka Rasulullah saw perintahkan Aisyah menurunkan tirai tersebut. Dalam hadits lainnya Aisyah menerangkan:

اَنَّ النَّبِيَّ ص صَلَّى فِيْ خَمِيْصَةٍ لَهَا اَعْلاَمٌ فَقَالَ: شَغَلَتْنِيْ اَعْلاَمٌ هَذِهِ، اِذْهَبُوْا بِهَا اِلَى أَبِى جَهْمٍ وَأْتُوْنِيْ بِاَنْجَابِيَّةٍ
Bahawa Nabi saw bersolat dengan mengenakan pakaian dari bulu yang bergambar kemudian beliau saw bersabda: Gambar-gambar pakaian ini mengganggu perhatianku, kembalikanlah kepada Abu Jaham dan tukarlah dengan pakaian bulu kasar yang tidak bergambar
Riwayat Bukhari, Muslim dan Malik[2].

Hadits ini pula menjelaskan bahawa gambar-gambar pada baju Rasulullah saw telah mengganggu khusyuknya dalam solat iaitulah apabila pandangan mata Rasulullah saw tertumpu pada gambar-gambar tersebut. Manakala di ketika duduk tasyahud, dijelaskan dalam sebuah hadits, Rasulullah saw. memandang ke jari tangan yang ia isyaratkan iaitu jari telunjuk. Kita lihat haditsnya yang berbunyi :

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ الزُّبَيْرِ قَالَ كَانَ رَسُولُ الله ص اِذَا جَلَسَ فِي التَّشَهُّدِ وَضَعَ يَدَهُ الْيُمْنَى عَلَى فَخْذِهِ الْيُمْنَى وَيَدَهُ الْيُسْرَى عَلَى فَخْذِهِ الْيُسْرَى وَاَشَارَ بِالسَّبَابَةِ وَلَمْ يُجَاوِزْ بَصَرُهُ اِشَارَتَهُ
Abdullah bin Az-Zubair r.a. berkata : Adalah Rasulullah saw. apabila duduk tasyahud, meletakkan tangan kanannya atas paha kanannya dan tangan kiri atas paha kirinya, beliau mengisyaratkan dengan telunjuknya, sedang pandangan matanya tidak melampaui ke tempat isyarat itu.
Riwayat Ahmad, An-Nasaie dan Abi Daud.

Kita renungkan hadits lainnya:

عَنْ اَبِى مُوْسَى الأَشْعَرِيّ قَالَ: اِنَّ رَسُوْلَ الله ص خَطَبَنَا فَبَيَّنَ لَنَا سُنَّتَنَا وَعَلَّمَنَا صَلاَتَنَا وَقَالَ: اِذَا صَلَّيْتُمْ فَأَقِيْمُوْا صُفُوْفَكُمْ ثُمَّ لِيَؤُمَّكُمْ اَحَدُكُمْ فَاِذَا كَبَّرَ فَكَبِّرُوْا فَاِذَا قَرَأَ فَأَنْصِتُوْا وَاِذَا قَالَ غَيْرِ الْمَغْضُوْبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّيْنَ فَقَالُوْا آمِيْنَ يُجِبْكُمُ اللهُ وَاِذَا كَبَّرَ وَرَكَعَ فَكَبِّرُوْا وَارْكَعُوْا فَاِنَّ الاِمَامَ يَرْكَعُ قَبْلَكُمْ وَيَرْفَعُ قَبْلَكُمْ قَالَ رَسُوْلُ الله فَتِلْكَ بِتِلْكَ فَاِذَا قَالَ سَمِعَ الله لِمَنْ حَمِدَهُ فَقُوْلُوْا اَللَّهُمَّ رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ يَسْمَعُ لَكُمُ اللهُ فَاِنَّ اللهَ قَالَ عَلَى لِسَانِ نَبِيِّهِ سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ وَاِذَا كَبَّرَ وَسَجَدَ فَكَبِّرُوْا وَاسْجُدُوْا فَاِنَّ الاِمَامَ يَسْجُدُ قَبْلَكُمْ وَيَرْفَعُ قَبْلَكُمْ قَالَ رَسُوْلُ الله فَتِلْكَ بِتِلْكَ ......
Daripada Abu Musa Al-Asy'ari ia berkata: Bahawa Rasulullah saw berkhutbah kepada kami dan menerangkan kepada kami sunnah-sunnah dan mengajarkan kami solat dan beliau saw bersabda: Apabila kamu solat maka tegakkan (luruskan) barisan-barisanmu (shaf-shafmu) kemudian hendaklah seseorang daripada kamu mengimami kamu sekalian maka apabila ia (imam) telah bertakbir maka bertakbirlah kamu sekalian, maka apabila ia (imam) membaca maka hendaklah kamu sekalian diam, apabila ia membaca ghairil maghdhuubi 'alaihim waladh dhaaliin maka kamu sekalian ucapkan aamin, nescaya Allah perkenankanmu, apabila imam bertakbir dan ruku', maka bertakbirlah dan rukuk'lah kamu  kerana sesungguhnya imam mengerjakan ruku' sebelum ruku'mu dan ia mengangkat kepalanya (beri'tidal) sebelum kamu mengangkat kepala. Rasul saw bersabda; "itu dengan itu".  Dan apabila imam membaca sami'allahu liman hamidah. Bacalah "allahuma rabbana lakalhamdu, supaya Allah mendengarmu. Allah telah berfirman dengan perantaraan lidah Nabi-Nya Sami'allahu liman hamidah.  Dan apabila imam telah bertakbir dan bersujud, maka bertakbirlah dan bersujudlah kamu maka sesungguhnya imam bersujud dan mengangkat kepalanya sebelum kamu mengangkatnya. Rasul saw bersabda: "itu, dengan itu"……
Riwayat Ahmad, Muslim, An-Nasaie dan At-Tirmidzi

عَنْ اَنَسٍ قَالَ صَلَّى بِنَا رَسُوْلُ الله ص ذَاتَ يَوْمٍ فَلَمَّا قَضَى الصَّلاَةَ اَقْبَلَ عَلَيْنَا بِوَجْهِهِ فَقَالَ اَيُّهَا النَّاسُ اِنِّيْ اِمَامُكُمْ فَلاَ تَسْبِقُوْنِيْ بِالرُّكُوْعِ وَلاَ بِالسُّجُوْدِ وَلاَ بِالْقِيَامِ وَلاَ بِالاِنْصِرَافِ ...
Daripada Anas ia berkata: Rasulullah saw bersolat mengimami kami pada suatu hari, setelah selesai solat beliau menghadapkan wajahnya kepada kami lalu bersabda: Wahai manusia, sesungguhnya aku imam kamu semua, maka jangan kamu semua mendahuluiku ketika ruku', ketika sujud, ketika berdiri dan ketika menyudahi solat ….
Shahih riwayat Muslim

Sesungguhnya terdapat kecaman yang keras daripada Rasulullah saw bagi para makmum yang mendahului imam. Bersabda Rasulullah saw:

اَمَا يَخْشَى الَّذِيْ يَرْفَعُ رَأْسَهُ قَبْلَ الاِمَامِ اَنْ يُحَوِّلَ اللهُ رَأْسَهُ رَأْسَ حِمَارٍ
Apakah orang-orang yang mengangkat kepalanya lebih dahulu dari imam tidak takut bahawa akan ditukarkan kepala mereka dengan kepala keldai?
Shahih riwayat Muslim

Hadits ini menerangkan tentang aturan bersolat jemaah bahawa makmum itu perlu mengikuti imam, bukan makmum melakukan perbuatan solat serentak dengan perbuatan imam atau hampir seiring dengan perlakuan imam akan tetapi setelah imam sempurna melakukan sesuatu rukun seperti ruku', i'tidal dan sujud maka barulah makmum mengikut perbuatan imam tersebut. Maka untuk makmum itu mengetahui pergerakan imam, tidak dapat tidak mestilah ia melihat ke arah imam untuk memastikan telah sempurna perbuatan imam itu. Inilah yang dapat difahami dari hadits Rasulullah di atas bahawa imam itu bertakbir dan ruku' sebelum makmum, beri'tidal sebelum makmum, bersujud sebelum makmum dan makmum melakukan setelah imam sempurna perbuatannya. Maka diambil kefahaman dari hadits ini bahawa makmum itu boleh melihat ke arah imam untuk memastikan telah sempurna ruku' imam maka barulah kita (sebagai makmum) ruku' dan begitulah juga sujudnya apabila telah sempurna sujudnya (imam) barulah kita sujud.

Maka apa yang dapat saya simpulkan di sini bahawa hendaklah pandangan kita itu dalam solat kerana kita bersolat dan perlu kepada penumpuan iaitu khusyuk iaitu tidak semestinya pandangan itu ke tempat sujud tetapi boleh memandang selagi tidak sampai lalai atau mengganggu akan khusyuk solat yang kita lakukan. Firman Allah dalam surah Al-Maa'uun ayat 4-5 [107:4-5]
فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّيْنَ * الَّذِيْنَ هُمْ عَنْ صَلاَتِهِمْ سَاهُوْنَ
Maka kecelakaan bagi orang-orang yang solat iaitu mereka yang lalai dari solatnya

FirmanNya lagi: Surah Al-Mukminuun ayat 1-2 [23:1-2]

قَدْ اَفْلَحَ الْمُؤْمِنُوْنَ * الَّذِيْنَ هُمْ فِيْ صَلاَتِهِمْ خَاشِعُوْنَ
Sesungguhnya telah berjaya orang-orang yang beriman iaitu mereka yang khusyuk dalam solatnya

Demikianlah sekadar kefahaman yang dapat disampaikan dalam bab ini dengan bersandarkan keterangan-keterangan dari hadits Rasulullah saw.

Larangan berpaling muka dalam solat

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: قَالَ لِيْ رَسُوْلُ الله ص: اِيَّاكَ وَالاِلْتِفَاتَ فِي الصَّلاَةِ فَاِنَّ الاِلْتِفَاتَ فِي الصَّلاَةِ هَلَكَةٌ فَاِنْ كَانَ لاَ بُدَّ فَفِي التَّطَوُّعِ لاَ فِي الْفَرِيْضَةِ
Daripada Anas bin Malik ia berkata: Telah bersabda kepadaku Rasulullah saw: Jauhkanlah dirimu dari berpaling-paling dalam solat kerana berpaling-paling dalam solat itu kebinasaan. Jika tidak dapat tidak (perlu berpaling) maka dalam solat sunat, jangan dalam solat fardhu
Riwayat At-Tirmidzi

Hadits ini melarang orang yang bersolat berpaling-paling mukanya dalam solatnya, sekejap berpaling mukanya ke kanan kemudian ke kiri kemudian ke kanan dan sebagainya. Bahawa berpaling itu sekali-kali tidak boleh dilakukan dalam solat fardhu dan adapun dalam solat sunat, sekiranya amat perlu maka boleh berpaling di mana para ulama mengambil kefahaman dari hadits ini hanya sekali sahaja yang dibenarkan berpaling (dalam solat sunat). Sesungguhnya berpaling ini adalah dari sambaran syaitan sebagaimana sabda Rasulullah saw:

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: سَاَلْتُ رَسُوْلَ الله ص عَنِ التَّلَفُّتِ فِي الصَّلاَةِ فَقَالَ: اِخْتِلاَسٌ يَخْتَلِسُهُ الشَّيْطَانُ مِنْ صَلاَةِ الْعَبْدِ
Daripada Aisyah ia berkata: Aku bertanya Rasulullah saw tentang berpaling-paling dalam solat maka beliau saw bersabda: Itu suatu sambaran daripada syaitan terhadap solat seorang hamba (manusia)
Riwayat Ahmad, Bukhari, An-Nasaie dan Abu Daud

Bersolat dengan memejamkan mata
Dalam bab ini, tiadalah saya peroleh keterangan daripada Rasulullah saw bahawa beliau memejamkan matanya ketika solat. Sebahagian ulama memandang makruh solat dengan memejamkan mata dan sebahagiannya membolehkannya tanpa makruh sama sekali. Berkata Ibnul Qayyim: Yang benar ialah; kalau dengan membuka mata itu tidak menghalang kekhusyukkan maka itu lebih utama. Tetapi kalau dengan itu jadi terganggu, misalnya di depannya ada ukiran, lukisan dan lain-lain maka memejamkan mata itu tidak saja diperbolehkan bahkan jika ditinjau dari kehendak syara', lebih kuatlah dikatakan sunat sunat daripada makruh[3].
الله اعلم


[1] Hadits yang hampir semakna dengan hadits di atas juga ada diriwayatkan oleh Muslim dan Abu 'Uwanah di mana dikhabarkan bahawa Rasulullah saw bersolat dengan menghadap ke arah kain bergambar tersebut. Rujuk Fathul Bari untuk penjelasan lanjut.
[2] Disebutkan dalam riwayat lainnya bahawa Rasulullah saw telah melihat kepada gambar/tanda di bajunya hingga menyebabkan terganggu khusyuknya Rasulullah saw. Rujuk Sifat Solat Nabi oleh Muhammad Nashiruddin Al-Albani dalam Bab melihat tempat sujud dan khusyuk.
[3] Dipetik dari kitab Fiqh Sunnah pada Bab Hal-hal yang dimakruhkan dalam solat; Memejamkan mata

No comments:

Post a Comment