Membaca ta'awwudz
Firman Allah dalam surah An-Nahl ayat 98 [16:98]
فَاِذَا قَرَأْتَ
الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ
Maka apabila
engkau membaca Al-Quran maka mintalah perlindungan Allah daripada syaitan yang
direjam
Ayat di atas merupakan perintah Allah supaya dibacakan ta'awwudz[1]
sebelum membaca ayat Al-Quran di mana perintah ini adalah perintah umum yang
mencakup di dalam atau di luar solat. Dalam bab ini, terdapat beberapa riwayat
yang menunjukkan Rasulullah saw ada membaca ta'awwudz di dalam solat maka
dimanakah tempatnya dibacakan ta'awwudz itu?
قَالَ ابْنُ
الْمُنْذِرِ: جَاءَ عَنِ النَّبِيِّ ص اَنَّهُ كَانَ يَقُوْلُ قَبْلَ الْقِرَاءَةِ
اَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ
Telah berkata
Ibnul Mundzir: Telah datang (riwayat) daripada Nabi saw sesungguhnya beliau saw
membaca A'uudzu billahi minasy-syaithanir-rajiim (bermaksud) Aku
berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam sebelum membaca (Al-Quran)
Dalam riwayat
lainnya diperincikan lagi darihal tempat membaca ta'awwudz ini sebagaimana
diterangkan daripada Abu Said Al-Khudri:
عَنْ اَبِى سَعِيْدٍ
الْخُدْرِىِّ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ ص اِذَا قَامَ اِلَى الصَّلاَةِ اسْتَفْتَحَ
ثُمَّ يَقُوْلُ اَعُوْذُ بِاللهِ السَّمِيْعِ الْعَلِيْمِ مِنَ الشَّيْطَانِ
الرَّجِيْمِ مِنْ هَمْزِهِ وَنَفْخِهِ وَنَفَثِهِ
Daripada Abu
Said Al-Khudri ia berkata: Adalah Nabi saw apabila berdiri untuk solat beliau
membaca (zikir) iftitah kemudiannya beliau membaca A'uudzu billahis sami'il
'alimi minasy-syaithaanir-rajiimi min hamzihi wanafkhihi wanafatsihi
(bermaksud) Aku berlindung dengan Allah yang Maha Mendengar Maha Mengetahui
dari syaitan yang direjam dari tikamannya, tiupannya dan ludahannya
Riwayat Ahmad dan
At-Tirmidzi. Hadits ini juga diriwayatkan oleh Abu Daud[2].
Daripada Nafi' bin
Jubair bin Muth'im daripada bapanya ia berkata:
سَمِعْتُ رَسُوْلَ
الله ص يَقُوْلُ فِي التَّطَوُّعِ اَللهُ اَكْبَرُ كَبِيْرًا ثَلاَثَ
مَرَّاتٍ وَالْحَمْدُ للهِ كَثِيْرًا ثَلاَثَ مَرَّاتٍ وَسُبْحَانَ
اللهِ بُكْرَةً وَاَصِيْلاً ثَلاَثَ مَرَّاتٍ اَللَّهُمَّ اِنِّيْ
اَعُوْذُبِكَ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ مِنْ هَمْزِهِ وَنَفْثِهِ وَنَفْخِهِ.
قُلْتُ: يَا رَسُوْلَ الله مَا هَمْزُهُ وَنَفْثُهُ وَنَفْخُهُ؟ قَالَ: اَمَّا
هَمْزُهُ فَالْمَوْتَهُ الَّتِى تَأْخُذُ بَنِى آدَمَ اَمَّا نَفْخُهُ الْكِبْرُ
وَنَفْثُهُ الشِّعْرُ
Aku mendengar
Rasulullah saw membaca dalam (solat) tathawwu' Allahu akbaru kabiira
bermaksud (Allah Maha Besar, sungguh Maha Besar) 3x dan Walhamdulillahi
katsiera bermaksud (dan pujian-pujian bagi Allah yang amat banyak) 3x
dan Wasubhaanallahi bukratan wa ashila bermaksud (dan Maha Suci Allah
di pagi dan petang) 3x. Allahumma inni a'uudzubika
minasy-syaithanir-rajiimi min hamzihi wanaftsihi wanafkhihi bermaksud (Ya
Allah, sesungguhnya aku berlindung denganmu daripada syaitan yang direjam dari
fitnahnya, hembusan dan tiupannya). Aku berkata: Ya Rasulullah, apa itu
fitnah, hembusan dan tiupannya itu? Beliau saw bersabda: Fitnahnya ialah
sengketa di antara manusia, tiupannya ialah takabbur dan hembusannya ialah
syair
Riwayat Ahmad, Abu
Daud, Ibnu Majah dan Ibnu Hibban dengan diringkaskan
Daripada keterangan-keterangan yang dibawakan, ianya jelas menunjukkan
bahawa ta'awwudz ini hanya dibaca pada rakaat pertama setelah membaca
zikir iftitah sebelum membaca Basmallah dan ta'awwudz ini tidak dibacakan pada
rakaat-rakaat lainnya dan tidak juga dibacakan ketika hendak membaca surah
selepas Al-Fatihah. Inilah pengamalan yang terang bersandarkan
pengamalan Rasulullah saw dan sahabat di mana telah berkata Al-Aswad:
وَقَالَ الأَسْوَدُ:
رَاَيْتُ عُمَرَ – حِيْنَ يَفْتَتِحُ الصَّلاَةَ – يَقُوْلُ سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ
وَبِحَمْدِكَ وَتَبَارَكَ اسْمُكَ وَتَعَالَى جَدُّكَ وَلاَ اِلَهَ غَيْرُكَ ثُمَّ
يَتَعَوَّذُ
Telah berkata
Al-Aswad: Aku melihat Umar – ketika memulai solat – mengucapkan Subhaanakallahumma
wabihamdika watabarakasmuka wata'aala jadduka wala ilaaha ghoiruka bermaksud (Maha
suci Engkau ya Allah dan pujian bagiMu, Maha Berkat NamaMu dan Maha Tinggi
keagunganMu dan tiada Tuhan yang disembah selainMu) kemudian dia
berta'awwudz
Riwayat Ad-Daruquthni
Tiada diperoleh keterangan daripada Rasulullah saw bahawa beliau ada
membaca ta'awwudz dalam rakaat kedua, ketiga atau keempat dan tiada diperoleh
keterangan bahawa Rasulullah saw ada membaca ta'awwudz sebelum membaca surah
selepas Al-Fatihah maka tinggalkanlah perkara-perkara yang tiada contohnya
daripada Rasulullah saw ini dan beramallah dengan keterangan yang jelas bukan dengan
sangkaan kerana sesungguhnya sangkaan itu sedikitpun tidak berguna untuk
mendapatkan kebenaran. Firman Allah: Surah Yunus ayat 36 [10:36 ]
وَمَا يَتَّبِعُ
أَكْثَرُهُمْ اِلاَّ ظَنًّا اِنَّ الظَّنَّ لاَ يُغْنِى مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا
“Dan kebanyakan mereka tidak
mengikuti kecuali persangkaan sahaja. Sesungguhnya zhan (sangkaan) itu,
tidak sedikit pun berguna untuk mencapai kebenaran.”
Kesimpulan
Ta'awwudz hanya dibaca pada rakaat pertama setelah membaca zikir iftitah
sebelum membaca Basmallah.
[1] Yang
dikatakan ta'awwudz ialah meminta perlindungan Allah di mana dalam ayat 98 surah
An-Nahl ini dijelaskan فَاسْتَعِذْ
بِاللهِ
iaitu
memohon perlindungan Allah daripada syaitan dengan bacaan seperti A'uudzu
billahi minasy-syaithaanir-rajiim
[2] Menurut
At-Tirmidzi, hadits ini adalah hadits yang paling masyhur dalam urusan ini dan
telah diamalkan oleh sebahagian ahli ilmu. Sanad hadits Abu Said ini
diperkatakan oleh para ahli hadits namun begitu hadits ini dapat dijadikan
hujjah kerana datangnya melalui banyak jalan maka riwayat-riwayat ini saling
menguatkan satu sama lain.
No comments:
Post a Comment