Wednesday, June 18, 2014

Sifat Solat Nabi: Sekitar Cara Sedekap (5)


Bab sedekap, meletakkan tangan kanan atas tangan kiri

Menurut hadits daripada Wail bin Hujr yang berbunyi :

عَنْ عَلْقَمَةَ بْنِ وَائِلٍ قَالَ: اِنَّ وَائِلَ ابْنِ حُجْرٍ رَاَى النَّبِيَّ ص رَفَعَ يَدَيْهِ حِيْنَ دَخَلَ فِي الصَّلاَةِ وَكَبَّرَ ثُمَّ الْتَحَفَ بِثَوْبِهِ ثُمَّ وَضَعَ الْيُمْنَى عَلَى الْيُسْرَى
“Daripada Alqomah bin Wail ia berkata: Bahawa Wail bin Hujr pernah melihat Nabi saw. mengangkat tangannya ketika ia masuk dalam solat dan bertakbir, kemudian menyelimutkan pakaiannya, lalu meletakkan tangan kanannya di atas tangan kiri……”
Riwayat Ahmad dan Muslim.

Hadits ini menjelaskan bahawa sedekap itu ialah diletakan tangan kanan di atas tangan kiri. Untuk menjelaskannya lagi, kita lihat hadits lainnya.

عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ: كَانَ النَّاسُ يُؤْمَرُوْنَ اَنْ يَضَعَ الرَّجُلُ الْيَدُ الْيُمْنَى عَلَى ذِرَاعِهِ الْيُسْرَى فِي الصَّلاَةِ
Daripada Sahl bin Sa'ad ia berkata: Adalah para sahabat disuruh meletakkan tangan kanan atas hasta tangan kiri dalam solat
Riwayat Ahmad dan Bukhari

Daripada Hulb ath-Thai katanya:

رَاَيْتُ النَّبِيَّ ص يَضَعُ الْيُمْنَى عَلَى الْيُسْرَى عَلَى صَدْرِهِ فَوْقَ الْمِفْصَلِ
Aku melihat Nabi saw meletakkan (tangan) kanan atas (tangan) kiri di atas dada di pergelangan (tangan)
Riwayat Ahmad dan dihasankan oleh At-Tirmidzi

Kita perincikan dengan hadits seterusnya yang berbunyi:

وَفِيْ رِوَايَةٍ لأَحْمَد وَاَبُو داود: ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ الْيُمْنَى عَلَى كَفِّهِ الْيُسْرَى وَالرُّسْغِ وَالسَّاعِدِ
 “Dan dalam satu riwayat bagi Ahmad dan Abu Daud : Kemudian ia meletakkan tangan kanannya di atas telapak tangannya yang kiri, di atas pergelangan dan lengan.”

كَانَ يَضَعُ الْيُمْنَى عَلَى ظَهْرِ كَفِّهِ الْيُسْرَى وَالرُّسْغِ وَالسَّاعِدِ

Adalah beliau (Rasulullah saw) meletakkan tangan kanannya atas belakang tapak tangannya yang kiri, pergelangannya dan lengan
Riwayat Abu Daud, Nasaie dan Ibnu Khuzaimah dengan sanad yang shahih dan dishahihkan juga Ibnu Hibban

Dari hadits-hadits yang telah kita bincangkan maka dapatlah kita mengatakan tentang sifat bersedekap iaitulah dengan :
Meletakkan (perut) telapak tangan kanan ke atas belakang telapak tangan kiri, memegang pergelangan tangan dengan jari kelingking dan ibu jari dan tiga jari lagi dihamparkan ke lengan. Ini diambil kefahaman dari hadits di atas yang padanya dinyatakan :
 Belakang tapak tangan yang kiri     ظَهْرِ كَفِّهِ الْيُسْرَى
di atas pergelangan tangan kiri  الرُّسْغ
 lengan السَّاعِد

Manakala sifat memegang itu berdasarkan hadits yang berbunyi:

كَانَ اَحْيَانًا يَقْبِضُ بِالْيُمْنَى عَلَى الْيُسْرَى

 “Dan terkadang beliau saw  menggenggamkan tangan kanannya atas tangan kiri.”
Riwayat Nasai, Daraquthni dengan sanad sahih. Rujuk : Sifat Solaah An-Nabiy --karya Muhammad Naasiruddin Al-Baani.

Berdasarkan dua hadits tersebut di atas, terdapat di kalangan ulama yang mengambil kesimpulan bahawa ada kalanya Nabi saw. hanya meletakkan tangan (kanan) sahaja di belakang tapak tangan kiri, pergelangan tangan dan lengan yang kiri dan ada kalanya beliau mengenggam tangannya dan kita mengambil faham lebih tepat genggaman itu di atas tempat yang disunnahkan.
الله اعلم

Tempat letak tangan semasa sedekap

Terpecah ulama dalam bab ini kepada tiga kumpulan yang masyhur iaitu :

1)      Meletak tangan itu di atas dada, iaitu betul-betul atas dada berhampiran leher.
2)      Meletak tangan itu di bawah pusat.
3)      Meletak tangan itu, atas dada bawah pusat  iaitu di ulu hati di mana cara ini terhasil dengan menggabungkan kesekian hadits dalam bab ini.

Dalam masalah ini, disebutkan oleh ulama bahawa terdapat sebanyak 20 buah hadits yang diriwayatkan oleh 18 orang sahabat Rasulullah saw. dan tabi’in yang di dalamnya terdapat dua keadaan yang bertentangan iaitu ada riwayat yang mengatakan tangan itu tempatnya bawah pusat dan ada riwayat yang mengatakan tempatnya atas dada. Maka di antara hadits ini ada yang sahih, ada yang hasan dan ada yang dhaif.

Jadi marilah kita menilaikan amal ibadah kita dengan ilmu bukan bersandarkan taklied di mana kita tahu di tempat keluarnya amalan yang kita kerjakan. Kita mulakan dengan hadits pertama :

عَنْ وَائِل بْنِ حُجْرٍ قَالَ صَلَّيْتُ مَعَ رَسُولِ الله  فَوَضَعَ يَدَهُ الْيُمْنَى عَلَى الْيُسْرَى عَلَى صَدْرِهِ

Daripada Wail bin Hujr ia berkata : “Saya pernah bersolat beserta Nabi saw. maka beliau saw  meletakkan tangan kanannya atas tangan kirinya di dada.”
Riwayat Ibnu Khuzaimah dengan darjat shahih.

Hadits ini menjelaskan tangan itu diletakkan di dada yang diambil faham oleh segolongan ulama 'di dada' itu di atas dada. Kita lihat hadits seterusnya :

عَنْ عَلِيِّ ابْنِ اَبِيْ طَالِبٍ قَالَ : اِنَّ مِنَ السُّنَّةِ وَضْعَ الْكَفِّ فَوْقَ الْكَفِّ تَحْتَ السُّرَّةِ

Daripada Ali bin Abu Thalib menerangkan:“Bahawa dari sunnah Rasul ialah : Meletakkan tangan atas pergelangan tangan kiri di bawah pusat.”
Riwayat Ahmad dan Abu Daud

Hadits ini lemah kerana di dalamnya terdapat seorang perawi yang bernama Abdur Rahman ibn Ishak Al-Kufi. Berkata Abu Daud: Aku mendengar Ahmad bin Hanbal melemahkan orang ini. Kata Al-Bukhari: Orang ini harus diselidiki lebih jauh keadaannya. An-Nawawi menegaskan bahawa segenap ahli hadits memandang lemah Abdur Rahman ini.
Rujukkan : Koleksi Hadits Hadits Hukum 3 m.s.29.

Berdasarkan hadits-hadits seperti di atas maka keluarlah pandangan-pandangan sehingga terpecah kepada tiga kumpulan yang masyhur.

Kesimpulannya, untuk menyelesaikan masalah ini marilah kita lihat hujah ulama ahli hadits dalam bab ini :

Berkata An-Nawawi di dalam syarah Muslim, bahawa mazhab ulama Syafi’iah dan Jumhur ulama mengambil pandangan dari hadits-hadits yang banyak dalam bab ini, ialah meletakkan tangan di bawah dada di atas pusat (bukan di atas perut).

Dalam kitab ‘Fi Bayaan Kathiir Min Al-Akhtaa’Asy-Syaa’i’ah : susunan Saalih b. Abdul Aziiz Aal Asy-Syaikh – Telah dinyatakan hujah tentang hadits ‘tangan atas dada’ :
Iaitu Rasulullah saw. meletakkan tangan atas dada adalah bersumberkan hadits bertaraf hasan yang banyak salurannya dan sebahagiannya menguatkan yang lain, iaitu dengan cara meletakkannya di tengah-tengah dada yang mendekati letaknya hati (ulu hati), bukan  bahagian bawah yang mendekati pusat atau pada perut, dan bukan pula pada bahagian terkeatas sekali (mendekati leher).

Untuk menjelaskan lagi masalah ini kita jelaskan tafsiran Ali dan Ibnu Abbas dalam bab ‘atas dadameneliti tafsiran mereka di atas ayat :
فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ
“Maka solatlah kamu  dan nahar-lah (kurbanlah)”
Surah Al-Kautsar ayat 2  [108:2]

Tafsiran Ali dan Ibnu Abbas:
“Maka solatlah kamu untuk Tuhanmu dan letakkanlah tanganmu atas tempat meletakkan kalung di dada”.
Riwayat Ad-Daruqutni, Al-Baihaqi dan Al-Hakim. Kata Al-Hakim: Inilah sebaik-baik ta’wil bagi ayat-ayat ini

Dalam Kamus Al-Misbahun Munir, ‘NAHR’ itu bererti tempat kalung. Yang lazimnya tempat kalung itu di ‘ulu hati’ iaitu bawah daripada dada. Demikianlah yang dapat saya jelaskan dari hal keterangan letaknya tangan semasa sedekap. Pendapat terkuat dalam hal ini bersandarkan keterangan dari kesimpulan hadits-hadits yang banyak ialah letak tangan itu adalah atas dada (di ulu hati) bawah pusat, bukan atas perut bawah pusat dan bukan atas dada hampir kepada leher.
الله اعلم

Dalam 3 bab yang kita bincangkan pada siri ke-4 ini, saya cuba merujuk pada sekian banyak guru dan kitab-kitab rujukan namun masih tidak mendapat jawapan yang memuaskan atau benar-benar jelas di mana dengan itu saya kembali kepada hujah ulama dengan bersandarkan hadits-hadits yang dibawakan (mereka) oleh para ulama sebagai hujah untuk sama-sama menjadi renungan kita. Maka jika apa-apa yang disampaikan ini bertentangan dengan Al-Quran dan hadits maka tinggalkanlah. Pandangan-pandangan ulama yang dimasukkan dalam teks ini bukan bertujuan untuk kita bertaklid padanya tapi sekadar meluaskan skop perbincangan dalam tajuk tersebut. Jika kita ingin berpegang dengan pandangan ulama maka terlebih dahulu mesti kita ketahui alasan-alasannya kerana sesungguhnya bertaklid (mengikut membuta tuli tanpa mengetahui dalil) adalah sesuatu yang dilarang syara' sebagaimana firman Allah:

وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ اِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ اُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً

“Janganlah kamu mengikuti (membuat pendirian) apa yang kamu tidak ada ilmu (mengetahui) tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati semuanya akan di pertanggungjawab.”
Surah Al-Isra’ ayat 36 [17:36]

No comments:

Post a Comment