Wednesday, June 18, 2014

Sifat Solat Nabi: Membaca Basmallah (10)


Membaca Basmallah sebelum membaca Al-Fatihah
Membaca Bismillah sebelum membaca Al-Fatihah baik di rakaat pertama mahupun pada rakaat-rakaat lainnya sememangnya ada dalil yang dapat disandarkan kepada  Rasulullah di mana bacaan Bismillah sebelum Fatihah ini ada yang menerangkan tentang dijaharkan dan ada yang menerangkan tentang disirkan bacaannya, akan tetapi yang dipandang lebih kuat adalah disirkan bacaannya, demikian menurut hadits-hadits yang terang shahih lagi sharih dalam bab ini serta pengamalan sahabat. Kita renungkan keterangan-keterangan dalam bab ini.

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ اَبِى مُلَيْكَةَ قَالَ: اِنَّ اُمَّ سَلَمَةَ سُئِلَتْ عَنْ قِرَاءَةِ رَسُوْلِ الله ص فَقَالَتْ: كَانَ يُقَطِّعُ قِرَاءَتَهُ آيَةً آيَةً بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ. اَلْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ. الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ. مَالِكِ يَوْمِ الدِّيْنِ.
Daripada Abdullah bin Abi Mulaikah ia berkata: Bahawa Ummu Salamah ditanya tentang bacaan Rasulullah saw maka ia berkata: Adalah beliau saw memutuskan bacaannya satu ayat satu ayat (beliau membaca satu ayat satu ayat), Bismillahir rahmanir rahim…. Alhamdulillahi robbil 'alamin ……. ArrahmaanirRahiim …….Maaliki yaumiddiin.
Riwayat Ahmad dan Abu Daud. Menurut Al-Mundziri hadits ini juga diriwayatkan oleh At-Tirmidzi dan An-Nasaie di mana At-Tirmidzi mengatakan hadits ini hasan shahih.

عَنْ نُعَيْمِ الْمُجَمِّرِ قَالَ: صَلَّيْتُ وَرَاءَ اَبِى هُرَيْرَةَ فَقَرَأَ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ ثُمَّ قَرَأَ بِاُمِّ الْقُرْآنِ وَيَقُوْلُ اِذَا سَلَّمَ وَالَّذِيْ نَفْسِيْ بِيَدِهِ اِنِّيْ لأَشْبَهُكُمْ صَلاَةً بِرَسُوْلِ الله ص
Daripada Nu'aim Al-Mujammir ia berkata: Aku telah solat di belakang Abu Hurairah maka dia membaca Bismillahir rahmaanir rahiim kemudian dia membaca Ummul Kitab (Fatihah) dan setelah dia mengucapkan salam dia berkata: Demi Allah yang jiwaku di tanganNya, sesungguhnya aku adalah orang yang paling hampir solatnya dengan solat Rasulullah saw daripada kamu sekalian
Riwayat An-Nasaie dan Ibnu Khuzaimah. Berkata Al-Baihaqi: Hadits ini shahih sanadnya. Berkata Abu Bakar Al-Khatib: Hadits ini shahih

Kedua-dua hadits di atas merupakan alasan yang dipegang oleh segolongan ulama bahawa bacaan Basmallah itu dijaharkan bacaannya. Kita lihat keterangan lainnya:

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: صَلَّيْتُ مَعَ النَّبِيِّ ص وَاَبِى بَكْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ فَلَمْ اَسْمَعْ اَحَدًا مِنْهُمْ يَقْرَأُ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
Daripada Anas bin Malik ia berkata: Aku pernah solat bersama Nabi saw, Abu Bakar, Umar dan Usman maka aku tidak mendengar seorang pun dari mereka membaca Bismillahir rahmaanir rahiim
Riwayat Ahmad dan An-Nasaie. Hadits ini sanadnya menurut syarat hadits shahih.

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ صَلَّيْتُ خَلْفَ النَّبِيِّ ص وَاَبِيْ بَكْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ فَكَانُوْا يَسْتَفْتِحُوْنَ بِالْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ لاَ يَذْكُرُوْنَ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ فِي اَوَّلِ قِرَاءَةٍ وَلاَ فِي آخِرِهَا
Daripada Anas bin Malik ia berkata: Aku pernah solat di belakang Nabi saw, di belakang Abu Bakar, Umar dan Usman maka adalah mereka memulai bacaan dengan Alhamdulillahi robbil 'alamin, mereka tiada menyebut Bismillahir rahmaanir rahiim pada awal bacaan (Al-Fatihah) dan tidak pula pada akhir bacaan (ketika membaca surah)
Hadits shahih riwayat Muslim

Jika kita lihat pada dua hadits di atas, zahirnya menunjukkan seolah-olah Rasulullah saw, Abu Bakar, Umar dan Usman tidak membaca Basmallah sebelum membaca Al-Fatihah. Sebelum kita membuat sebarang keputusan dalam bab ini, perlu terlebih dahulu kita kumpulkan kesekian dalil yang ada lalu kemudiannya barulah kita rumuskan pegangan yang akan diambil.

Hadits daripada Abdullah bin Mulaikah dan Nu'aim Al-Mujammir menunjukkan bahawa Rasulullah ada membaca Basmallah sebelum membaca Al-Fatihah. Adapun maksud zahir hadits daripada Anas menerangkan bahawa seolah-olah Rasulullah saw, Abu Bakar, Umar dan Usman tidak membaca Basmallah sebelum membaca Al-Fatihah. Jika kita teliti hadits Anas di atas, ia tidak menafikan tentang adanya bacaan Basmallah akan tetapi ianya menceritakan bahawa Rasulullah saw, Abu Bakar, Umar dan Usman memulakan bacaan dengan Alhamdulillahi robbil 'alamiin di mana dalam riwayat lainnya menerangkan bahawa Basmallah itu disirkan bacaannya.

وَفِيْ رِوَايَةٍ لأَحْمَدَ وَالنَّسَائِي وَابْنِ خُزَيْمَةَ: لاَ يَجْهَرُوْنَ بِبِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
Dalam riwayat Ahmad, Nasaie dan Ibnu Majah: Mereka tidak menyaringkan bismillahirrahmanirrahim

Dalam permasalahan apakah Basmallah itu dijaharkan atau disirkan bacaannya, setelah dikumpulkan kesekian hadits yang berhubung masalah ini, para ulama menyimpulkan bahawa Nabi saw biasa menjaharkan bacaan Basmallah dan biasa mensirkan bacaan Basmallah akan tetapi mensirkan Basmallah itu lebih banyak dilakukan Rasulullah saw di mana dengan mengambil petunjuk daripada pengamalan sahabat, ulama menyatakan bahawa pernah mula-mulanya Rasulullah saw menjaharkan Basmallah akan tetapi kemudiannya disirkan. Ini berpedomankan riwayat daripada Anas[1] bahawa ia pernah bersolat di belakang Nabi saw, pernah bersolat di belakang Abu Bakar, pernah bersolat di belakang Umar dan Usman sedang para sahabat besar ini tiada menjaharkan Basmallah.

Membaca Basmallah sebelum membaca surah

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ صَلَّيْتُ خَلْفَ النَّبِيِّ ص وَاَبِيْ بَكْرٍ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ فَكَانُوْا يَسْتَفْتِحُوْنَ بِالْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ لاَ يَذْكُرُوْنَ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ فِي اَوَّلِ قِرَاءَةٍ وَلاَ فِي آخِرِهَا
Daripada Anas bin Malik ia berkata: Aku pernah solat di belakang Nabi saw, di belakang Abu Bakar, Umar dan Usman maka adalah mereka memulai bacaan dengan Alhamdulillahi robbil 'alamin, mereka tiada menyebut Bismillahir rahmaanir rahiim pada awal bacaan (Al-Fatihah) dan tidak pula pada akhir bacaan (ketika membaca surah)
Hadits shahih riwayat Muslim

Zahir hadits di atas menunjukkan Rasulullah saw tiada menyebut Basmallah sebelum membaca Al-Fatihah dan selepasnya namun dari hadits-hadits lainnya telah diperincikan bahawa bukanlah Rasulullah saw tidak membaca Basmallah sebelum Al-Fatihah tetapi dibaca secara sir akan tetapi dalam bab membaca Basmallah sebelum membaca surah maka yang demikian ini langsung tiada diperoleh keterangan daripada Rasulullah saw baik beliau membacanya secara sir atau jahar.

Tiada diperoleh keterangan yang shahih atau hasan daripada Rasulullah saw bahawa beliau saw membaca Basmallah sebelum membaca surah dan tiada juga diperoleh keterangan bahawa ianya diamalkan oleh para sahabat malah perkara ini tiada dibincangkan oleh para ulama ahli hadits dan ulama fiqh dalam kitab-kitab mereka. Kebanyakan umat Islam yang membaca Basmallah sebelum membaca surah adalah semata-mata berdasarkan sangkaan sedang dari segi keterangan, tiada diperoleh tentangnya daripada Rasulullah saw mahupun para sahabat.

Amalan membaca Basmallah sebelum membaca surah ini mestilah ditinggalkan kerana ianya tiada contoh daripada Rasulullah saw dan sekiranya ia dilakukan, maka ini termasuk perkara yang diada-adakan dalam urusan agama yang disebut sebagai bid'ah di mana ianya satu kesesatan. Janganlah dinilaikan amalan ini dari sudut logika baik atau buruknya tetapi nilaikanlah berdasarkan perintah Rasul saw:
صَلُّوْا كَمَا رَاَيْتُمُوْنِيْ اُصَلِّى
Solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku solat
Riwayat Bukhari dan Ahmad

Urusan solat adalah urusan agama yang ada padanya perintah dan perincian yang khusus daripada syara'. Apabila sesuatu amalan itu tiada dicontohkan oleh Rasulullah saw dalam urusan agama maka yang demikian itu tidak boleh kita kerjakan. Sesungguhnya syariat Islam itu tidak berdiri berdasarkan sangkaan tetapi ianya berlandaskan dalil yang terang daripada Allah dan RasulNya.

Kesimpulan darihal ta'awwudz dan basmallah
Dengan keterangan-keterangan hadits yang telah dibawakan, dapat disimpulkan sebagai berikut:
-   Ta'awwudz hanya dibaca pada rakaat pertama setelah membaca zikir iftitah sebelum membaca Basmallah
-   Ta'awwudz tidak dibaca pada rakaat kedua, ketiga dan keempat dan tidak dibaca sebelum membaca surah (selepas Al-Fatihah)
-   Basmallah dibaca sebelum membaca Al-Fatihah di setiap rakaat dan menurut keterangan yang kuat disirkan bacaannya
-   Basmallah tiada dibaca ketika membaca surah selepas Al-Fatihah

Membaca Bismillahirrahmanirrahim sebelum membaca Al-Fatihah baik di rakaat pertama atau rakaat selainnya adalah daripada sunnah Rasulullah saw akan tetapi membaca Bismillahirrahmanirrahim sebelum membaca surah maka sememangnya adalah suatu yang tiada dicontohkan oleh Rasulullah saw yang sewajarnya kita tinggalkan. Maka setelah membaca Al-Fatihah dan setelah mengucapkan Amin, teruskanlah dengan bacaan surah tanpa dimulai dengan Ta'auwwudz (A 'udzu billah ….) dan Bismillah. Bismillah itu wajib dibaca sebelum Al-Fatihah kerana demikianlah diperoleh keterangan yang shahih daripada Rasulullah saw di mana menurut keterangan yang lebih terang bahawa Bismillah itu dibaca dengan sir (tersembunyi), tentang apakah Basmallah ini sebahagian daripada Al-Fatihah atau tidak maka itu tidaklah menjadi perbahasan yang penting kerana apabila telah ada contoh daripada Rasulullah saw bahawa beliau membacanya di awal Al-Fatihah maka kita pun membacanya dan apabila tidak ada perintah/sunnah membacanya (Basmallah) pada surah maka tidak perlulah kita mencari-cari alasan atau mengqiyaskan (pada Al-Fatihah) untuk mengadakannya atau membolehkannya kerana apa yang disunnahkan itulah yang sepatut kita lakukan.


[1] Anas adalah seorang sahabat yang berkhidmat kepada Nabi saw sejak Nabi saw datang ke Madinah hingga Nabi saw wafat. Bahkan Anas dibenarkan masuk ke rumah Nabi saw sebelum turun ayat hijab, di setiap waktu dan Anas tetap menyertai Nabi saw di kampung dan dalam safar (perjalanan). Maka tiada diperoleh keterangan daripada Anas, seorang yang begitu rapat dengan Rasulullah saw ada meriwayatkan beliau saw menjaharkan Basmallah. Begitu pula Anas pernah menyertai Abu Bakar, Umar dan Usman dan pernah mengendalikan beberapa tugas negara di masa Umar. Begitu lama Anas bersama sahabat-sahabat besar namun tiada diperoleh daripada sahabat-sahabat besar tentang menjaharkan Basmallah.

No comments:

Post a Comment