Wednesday, June 18, 2014

Sifat Solat Nabi: Khusyuk (8)


KHUSYUK

Banyak di antara kita faham makna khusyuk dan berusaha untuk melaksanakan di dalam ibadah solat seharian kita dan banyak jugalah yang lazimnya gagal mencapai tahap khusyuk sebagaimana yang dikehendaki. Khusyuk itu adalah satu urusan dalam ibadah yang sangat penting kerana tanpa khusyuk kita akan menjadi lalai di dalam solat, di mana sifat lalai ini adalah dikecam oleh Allah sebagaimana firman-Nya :

فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّيْنَ * الَّذِيْنَ هُمْ عَنْ صَلاَتِهِمْ سَاهُوْنَ * الَّذِيْنَ هُمْ يُرَآءُوْنَ * وَيَمْنَعُوْنَ الْمَاعُوْنَ
“Maka celakalah bagi orang-orang yang bersolat iaitu orang-orang yang lalai dalam solat mereka[1], orang-orang yang berbuat riya’ dan enggan (menolong dengan) barang yang berguna”                  
Surah Al-Maa’uun ayat 4-7 [107:4-7]

Maka untuk mencapai khusyuk ini, maka telah manusia mereka berbagai cara dari golongan Syafieyah (bukan Imam As-Syafie) atau golongan yang bertaklied buta kepada ulama ulama yang dianggap bermazhab Syafie, mereka mengadakan berbagai muqaranah niat yang terpecah kepada beberapa bahagian yang tidak lain adalah usaha akal yang didahulukan dari naqal (nash). Akhirnya lahirlah faham bahawa lafaz itu membantu/menguatkan hati dan terciptalah lafaz ushalli.., nawaitu.. dan lain-lain rekaan yang semuanya dilakukan atas dasar Zhann atau sangkaan akal bahawa ianya satu kebaikan. Sesungguhnya Zhann atau sangkaan yang demikian itu di atas urusan Syariat adalah perbuatan yang tidak mendatangkan kebaikan walau sedikit pun. Firman Allah :

وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ اِلاَّ ظَنًّا اِنَّ الظَّنَّ لاَ يُغْنِى مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا
Dan kebanyakan mereka tidak mengikuti kecuali persangkaan sahaja. Sesungguhnya zhan (sangkaan) itu, tidak sedikit pun berguna untuk mencapai kebenaran.”
Surah Yunus ayat 36 [10:36]

Untuk mencapai tahap khusyuk hendaklah kita melakukannya menurut apa yang disunnahkan oleh Rasulullah saw. kerana telah ada hadits yang terang di dalam bab solat bahawa kita perlu menurut apa yang telah dicontohkan oleh Rasulullah saw. sebagaimana sabdanya :
صَلُّوْا كَمَا رَاَيْتُمُوْنِيْ اُصَلِّيْ
 “Hendaklah kamu bersolat sebagaimana kamu melihat aku mengerjakan solat.”
Riwayat Bukhari dan Ahmad.

Dalil Zhann atau menimbulkan sangkaan itu baik ini baik/hasanah atau ada bid’ah hasanah adalah satu faham yang amat bahaya kepada ibadah seorang muslim, ini ditegaskan oleh Imam Malik, katanya :

مَنِ ابْتَدَعَ فِي الاِسْلاَمِ بِدْعَةً يَرَاهَا حَسَنَةً فَقَدْ زَعَمَ اَنَّ مُحَمَّدًا ص خَانَ الرِّسَالَةَ لاَنَّ اللهَ تَعَالَى يَقُولُ  {اَلْيَوْمَ اَكْمَلْتُ لَكُمْ دِيْنَكُمْ وَاَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِيْ وَرَضِيْتُ لَكُمُ الاِسْلاَمَ دِيْنًا} فَمَا لَمْ يَكُنْ يَوْمَئِذٍ دِيْنًا فَلاَ يَكُونُ الْيَوْمُ دِيْنًا
Barangsiapa mengada-adakan di dalam Islam suatu bid’ah yang dia melihatnya sebagai suatu kebaikan maka sesungguhnya dia telah menuduh bahawa Muhammad saw mengkhianati risalah kerana Allah Taala telah berfirman (yang maksudnya): “Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu dan telah Kucukupkan kepadamu nikmatKu dan telah Kuredhai Islam itu menjadi agama bagimu”. Maka sesuatu yang tidak menjadi agama pada hari itu tidak menjadi agama pula pada hari ini.

Maka amalan seperti melafazkan niat (ushalli.., nawaitu..) dan muqaranah niat itu semua adalah amalan yang lahir dari dasar Zhann/sangkaan dan ianya adalah bid’ah dhalalah/sesat bukannya bid’ah hasanah dan tidak ada sebarang bid’ah di dalam urusan agama melainkan semuanya adalah dhalalah sesat. Sabda Rasulullah saw.:

مَا تَرَكْتُ شَيْئًا مِمَّا اَمَرَكُمُ اللهُ بِهِ اِلاَّ وَقَدْ اَمَرْتُكُمْ بِهِ وَلاَ تَرَكْتُ شَيْئًا مِمَّا نَهَاكُمْ عَنْهُ اِلاَّ وَقَدْ نَهَيْتُكُمْ عَنْهُ
“Aku tidak meninggalkan sesuatu dari apa apa yang telah di perintahkan Allah kepada kamu dengannya melainkan sungguh aku telah perintahkan kamu dengannya, dan aku tidak tinggalkan sesuatu dari apa apa yang telah di larang kamu darinya oleh Allah melainkan akau telah melarang kamu darinya.”
Riwayat Ibnu Abdil-Barri dan Baihaqi.

Abdullah bin Umar berkata :
كُلُّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ وَاِنْ رَآهَا النَّاسُ حَسَنَةً
“Semua bid’ah adalah sesat walaupun manusia memandangnya baik.”

Hendaklah kita mengambil dalil yang sah dalam pengamalan ibadah kita bersih dari sangkaan akal dan tidak atas dasar taklied kepada para ulama. Demikian juga dalam urusan khusyuk di dalam solat hendaklah kita mengambil dalil dari sunnah Rasulullah saw. iaitu dari hadits yang sah untuk dibuat dalil. Khusyuk itu berkehendakkan ikhlas di dalam kita mengabdikan diri kepada Allah sebagaimana firman-Nya :

وَمَا اُمِرُوْا اِلاَّ لِيَعْبُدُوْا اللهَ مُخْلِصِيْنَ لَهُ الدِّيْنَ حُنَفَآءَ وَيُقِيْمُوْا الصَّلاَةَ وَيُؤْتُوْا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِيْنُ الْقَيِّمَةِ
 “Dan mereka tidak diperintahkan kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan agama) dengan lurus, dan supaya mereka mendirikan solat, dan menunaikan zakat dan yang demikian itulah agama yang lurus.”
Surah Al-Bayyinah ayat 5 [98:5]

Selain dari kita perlu kepada keikhlasan di dalam solat untuk mendapatkan khusyuk, seorang yang melakukan ibadah solat hendaklah memiliki Ihsan. Dalil tentang Ihsan ini adalah sebagaimana sabda Rasulullah saw. yang berbunyi :

الاِحْسَانُ اَنْ تَعْبُدَ اللهَ كَاَنَّكَ تَرَاهُ فَاِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَاِنَّهُ يَرَاكَ
 “Ihsan itu adalah engkau menyembah Allah seakan akan engkau melihat-Nya, dan jika engkau tidak melihat-Nya maka sesungguhnya Ia melihat engkau.”
Riwayat Bukhari dan Muslim.

Ibadat yang dilakukan sambil lewa atau seperti melepaskan batuk di tangga dengan mematuk-matuk di dalam rukuk dan sujudnya sehingga nampak tergesa-gesa (tidak ada thuma'ninah) tidak akan mendapat apa-apa daripada Allah. Maka supaya amalan diterima Allah hendaklah ia lakukan dengan cara yang sebaiknya dari segi lahiriah dan batiniahnya. Inilah di antara cara untuk mendatangkan khusyuk di dalam ibadah solat. Firman Allah :

وَالَّذِيْنَ يُؤْتُوْنَ مَآ ءَاتَواْ وَقُلُوْبُهُمْ وَجِلَةٌ اَنَّهُمْ اِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُوْنَ * اُولَئِكَ يُسَارِعُوْنَ فِي الْخَيْرَاتِ وَهُمْ لَهَا سَابِقُوْنَ
 “Dan orang-orang yang memberikan apa yang mereka berikan sedangkan hati-hati mereka dalam ketakutan, takut akan ditolak amalan mereka (kerana mereka tahu bahawa) sesungguhnya mereka akan kembali kepada Tuhan mereka. Mereka itu bersegera untuk mendapat kebaikan-kebaikan dan merekalah orang-orang yang segera memperolehinya.”                      
Surah Al-Mukminun ayat 60-61 [23:60-61]

Betapa pentingnya kita menjaga khusyuk di dalam solat agar solat itu tidak menjadi amalan yang sia-sia baik yang berupa wajib mahupun yang sunnat kerana inilah sifat sebagai seorang yang beriman yang benar-benar mengharapkan keredhaan Allah di dalam ibadahnya bukan melaksanakan ibadah sekadar melepas tanggungjawab lalu dibuat ala kadar atau pada kata orang sekarang asalkan buat sudah ! Firman Allah :

اِنَّ الَّذِيْنَ ءَامَنُوْا وَعَمِلُوْا الصَّالِحَاتِ وَأَخْبَتُوْا اِلَى رَبِّهِمْ اُولَئِكَ اَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيْهَا خَالِدُوْنَ
 “Sesungguhnya orang orang yang beriman dan mengerjakan amalan amalan soleh dan khusyuk kepada Tuhan mereka, mereka itulah penghuni penghuni syurga, mereka kekal di dalamnya.”
Surah Huud ayat 23 [11:23]

Tanamkan rasa takut jika amalan kita ditolak dengan menjaga baik dari segi bacaan di dalam solat ataupun gerak hati yang lalai dan jagalah sifat/perbuatan solat itu agar dilakukan dengan tertib serta berthuma’ninah (ada perhentian/berdiam) yang lahir padanya Ihsan iaitu kita menyembah Allah seakan-akan kita melihatnya dan menyakini Allah melihat amalan kita, Dia mengetahui apa yang tersirat di hati kita dan Dia mendengar ucapan yang kita tuturkan. Allah menjelaskan tentang kepentingan khusyuk ini di beberapa tempat di dalam Al-Quran dan firman-Nya lagi :

حَافِظُوْا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلاَةِ الْوُسْطَى وَقُوْمُوْا للهِ قَانِتِيْنَ
 “Peliharalah oleh kamu benar benar akan segala solat dan solat Wusta dan berdiri tegaklah untuk Allah dalam keadaan tetap khusyuk kepada-Nya.”
Surah Al-Baqarah ayat 238 [2:238]

Jagalah rukuk dan sujud kita agar ianya menjadi rukuk yang berthuma’ninah iaitu yang benar-benar rukuk dan sujud itu kerana mengharapkan keredhaan Allah, bukan sekadar pelepas sifat solat. Ini sangat ditekankan oleh Rasulullah saw. sebagaimana diriwayatkan daripada ‘Amru bin ‘Ash, Khalid bin Al-Walid, Syurahbil bin Hasanah dan Yazid bin Abu Sufian meriwayatkan :

رَأَى رَسُوْلُ الله ص رَجُلاً لاَ يُتِمُّ رُكُوْعَهُ وَيَنْقُرْ فِيْ سُجُوْدِهِ وَهُوَ يُصَلِّيْ فَقَالَ: لَوْ مَاتَ هَذَا عَلَى حَالِهِ هَذِهِ مَاتَ عَلَى غَيْرِ مِلَّةِ مُحَمَّدٍ يَنْقُرُ صَلاَتَهُ كَمَا يَنْقُرُ الْغُرَابُ الدَّمَ! مَثَلُ الَّذِيْ لاَ يُتِمُّ رُكُوْعَهُ وَيَنْقُرْ فِيْ سُجُوْدِهِ مَثَلُ الْجَائِعِ الَّذِيْ يَأْكُلُ التَّمْرَةَ وَالتَّمْرَتَيْنِ لاَ يُغْنِيَانِ عَنْهُ شَيْئًا
Rasulullah saw. melihat seorang laki laki yang tidak menyempurnakan rukuknya dan ia memagut dalam sujudnya dalam solatnya, maka beliau bersabda : Jika orang ini mati dalam keadaannya seperti ini, matilah dia di atas agama yang bukan agama Muhammad, ia memagut dalam solatnya sebagaimana burung gagak memagut darah ! Bandingan orang yang tidak menyempurnakan rukuknya dan ia memagut magut dalam sujudnya adalah bagaikan orang lapar yang memakan sebiji dua biji buah tamar tentulah tidak mengenyangkannya.”
Riwayat Al-Ajuri, Al-Bahaiqi, Ath-Thabaranie dan Ibnu Khuzaimah.

Lakukanlah rukuk dan sujud itu menurut cara yang telah disunnahkan oleh Rasulullah saw., jangan tergesa-gesa, bacalah dengan cara yang bersopan dan beradab kerana Allah mendengar bacaan kita dan kita bertasbih kepada Rabb Yang Maha Agung. Sabda Rasulullah saw.:

اِذَا قُمْتَ اِلَى الصَّلاَةِ فَاَسْبِغِ الْوُضُوْءَ ثُمَّ اسْتَقْبِلِ الْقِبْلَةَ فَكَبِّرْ وَاقْرَأْ مَا تَيَسَّرَ مَعَكَ مِنَ الْقُرْآنِ ثُمَّ ارْكَعْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ رَاكِعًا ثُمَّ ارْفَعْ رَأْسَكَ حَتَّى تَعْتَدِلَ قَائِمًا ثُمَّ اسْجُدْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ سَاجِدًا ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّى تَسْتَوِىَ وَتَطْمَئِنَّ جَالِسًا ثُمَّ اسْجُدْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ سَاجِدًا ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّى تَسْتَوِىَ قَائِمًا ثُمَّ افْعَلْ ذَلِكَ فِيْ صَلاَتِكَ كُلِّهَا
“Apabila engkau hendak mengerjakan solat hendaklah engkau sempurnakan wudhuk, kemudian hendaklah engkau mengadap kiblat dan bertakbir. Kemudian bacalah yang mudah dari ayat ayat Al-Quran, kemudian hendaklah engkau rukuk sampai engkau bertama’ninah, kemudian angkatlah kepalamu sehingga sehingga engkau berdiri lurus kembali, kemudian hendaklah engkau sujud sampai engkau tama’ninah dalam sujud, kemudian hendaklah engkau bangkit sampai engkau duduk lurus dengan tama’ninah, kemudian hendaklah engkau sujud sampai engkau tama’ninah di dalam sujud, kemudian engkau bangkit sampai engkau lurus dengan tama’ninah, kemudian lakukanlah yang demikian itu dalam semua solatmu.”
Riwayat Al-Bukhari dan Muslim.

Demikianlah sunnah Rasulullah saw. di dalam menyempurnakan solat, menjaga bacaan, hati dan sifat perbuatan di dalam solat agar secucuk dengan sunnah Rasulullah saw. adalah termasuk di dalam menjaga khusyuk. Maka dari dalil-dalil di atas ulama menerangkan bahawa khusyuk itu adalah :
الاِخْبَاتُ وَتَطَامُنُ الْقَلْبِ وَالْجَوَارِحِ للهِ تَعَالَى
 ‘Tunduk dan tawadhu' serta ketenangan hati dan segala anggota kepada Allah Ta’ala’

Firman Allah dalam surah Al-Hadid ayat 16 [57:16]

أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِيْنَ ءَامَنُوْا اَنْ تَخْشَعَ قُلُوْبُهُمْ لِذِكْرِ اللهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ ....
Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kepada kebenaran yang telah turun (kepada mereka) ……

Mudah-mudahan kita dapat melakukan solat kita dengan khusyuk dan jauhilah sifat lalai sambil lewa dalam menunaikan apa jua ibadah semoga kita menjadi seorang yang benar-benar mukmin iaitu yang beroleh kejayaan. Sesungguhnya Alllah telah mengaitkan kejayaan orang yang beriman itu dengan khusyuk dalam solat. Ini dijelaskan Allah dengan firmanNya :

قَدْ اَفْلَحَ الْمُؤْمِنُوْنَ * الَّذِيْنَ هُمْ فِيْ صَلاَتِهِمْ خَاشِعُوْنَ
“Sesungguhnya telah beroleh kejayaan orang orang mukmin yang khusyuk dalam solat mereka.”                                                             
Surah Al-Mukminun ayat 1-2 [23:1-2]

عَنْ اُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ قَالَ: اِنَّ النَّبِيَّ ص قَالَ: لاَ يُقْبَلُ مَنْ عَمِلَ عَمَلاً حَتَّى يَشْهَدَ قَلْبُهُ مَعَ بَدَنِهِ
Daripada Ubay bin Ka'ab ia berkata: Telah bersabda Rasulullah saw: Tidak diterima barangsiapa yang melakukan sesuatu amalan sehingga hatinya menyaksikan (hadir) bersama badannya
Riwayat Abu Syuja' Ad-Dailami

Sememangnya bukan sesuatu yang mudah untuk kita khusyuk dalam solat namun berusahalah bersungguh-sungguh dengan kemampuan yang terbaik untuk kita khusyuk dalam solat. Tolaklah segala jenis ingatan, fikiran dan lintasan terhadap urusan-urusan keduniaan yang melalaikan kita dari solat dan berusahalah tumpukan hati dan jasad kita untuk tunduk, sujud dan memuji Allah. Para ulama berpandangan bahawa lintasan-lintasan hati yang sedikit tidaklah merosakkan rosak. Ini berdalilkan riwayat daripada Abu Hurairah:

عَنْ اَبِى هُرَيْرَةَ قَالَ: اِنَّ النَّبِيَّ ص قَالَ: اِذَا نُوْدِيَ بِالصَّلاَةِ اَدْبَرَ الشَّيْطَانُ لَهُ ضُرَاطٌ حَتَّى لاَ يَسْمَعَ الآذَانَ فَاِذَا قُضِيَ الآذَانُ اَقْبَلَ فَاِذَا ثُوِّبَ بِهَا اَدْبَرَ فَاِذَا قُضِيَ التَّثْوِيْبُ اَقْبَلَ حَتَّى يَخْطُرَ بَيْنَ الْمَرْءِ وَنَفْسِهِ يَقُوْلُ اُذْكُرْ كَذَا اُذْكُرْ كَذَا لِمَا لَمْ يَكُنْ يَذْكُرْ حَتَّى يَظَلَّ الرَّجُلُ لاَ يَدْرِى كَمْ صَلَّى فَاِذَا لَمْ يَدْرِ اَحَدُكُمْ صَلَّى اَثَلاَثًا صَلَّى اَوْ اَرْبَعًا فَلْيَسْجُدْ سَجْدَتَيْنِ وَهُوَ جَالِسٌ
Daripada Abu Hurairah ia berkata: Bahawa Nabi saw bersabda: Apabila azan dikumandangkan, larilah syaitan sambil terkentut-kentut sehingga ia tidak dapat mendengarnya (azan). Setelah selesai dikumandangkan, syaitan datang lagi. Apabila dibacakan iqamat, syaitan lari pula. Setelah iqamat selesai, ia datang lagi untuk mewas-waskan manusia. Ia mengatakan: 'Ingatlah itu, ingatlah ini, bagi segala yang tidak teringat' sehingga bergelumanglah orang itu dalam ingatannya dan lalu ia tidak mengetahui berapa rakaat sudah ia kerjakan. Kerana itu, apabila seseorang kamu tiada mengetahui apakah tiga rakaat sudah dikerjakan atau empat rakaat, hendaklah ia bersujud dua kali sedang ia (dalam keadaan duduk)
Bukhari dan Muslim

عَنْ عُثْمَانَ بْنِ اَبِى الْعَاصِ اَتَى النَّبِيَّ ص فَقَالَ: يَا رَسُوْلَ الله اِنَّ الشَّيْطَانَ قَدْ حَالَ بَيْنِيْ وَبَيْنَ صَلاَتِيْ وَقِرَاءَتِيْ يَلْبَسُهَا عَلَيَّ فَقَالَ رَسُوْلُ الله ص ذَاكَ شَيْطَانٌ يُقَالُ لَهُ خِنْزَبٌ فَاِذَا اَحْسَسْتَهُ فَتَعَوَّذْ بِاللهِ مِنْهُ وَاتْفُلْ عَلَى يَسَارِكَ ثَلاَثًا قَالَ فَفَعَلْتُ ذَلِكَ فَاَذْهَبَهُ اللهُ عَنِّيْ
Daripada Usman bin Abil 'Ash (ia) datang kepada Nabi saw maka ia berkata: Wahai Rasulullah saw, aku sering diganggu syaitan dalam solat sehingga bacaanku menjadi kacau  kerananya. Maka bersabda Rasulullah saw: Itulah syaitan yang dipanggil (dinamakan) Khinzab. Maka apabila engkau diganggunya maka pohonlah perlindungan Allah daripadanya dan ludah ke kirimu tiga kali. Usman berkata: Aku melakukan yang demikian maka Allah menghilangkannya dariku
Shahih riwayat Muslim

Abu Daud, An-Nasaie dan Ibnu Hibban meriwayatkan dari 'Ammar bin Yasir ia berkata: Aku mendengar Rasulullah saw bersabda:

اِنَّ الرَّجُلَ لَيَنْصَرِفَ وَمَا كُتِبَ لَهُ اِلاَّ عُشْرُ صَلاَتِهِ تُسْعُهَا ثُمُنُهَا سُبُعُهَا سُدُسُهَا خُمُسُهَا رُبُعُهَا ثُلُثُهَا نِصْفُهَا
Sesungguhnya seseorang yang berpaling (selesai solat) tiadalah ditulis baginya melainkan sepersepuluhnya, sepersembilannya, seperlapannya, sepertujuhnya, seperenamnya, seperlimanya, seperempatnya, sepertiganya dan separuhnya.



[1] Lalai pada solatnya iaitu sama ada ia melalaikan pada waktu solat tersebut atau ia melalaikan dari segi perlaksanaan solat tersebut, tanpa khusyuk, tidak dikerjakan solat itu sebagaimana diperintahkan syara'. Demikian ini merupakan perlakuan golongan munafiq.
عَنْ اَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ الله ص: تِلْكَ صَلاَةُ الْمُنَافِقِ، يَجْلِسُ يَرْقُبُ الشَّمْسَ حَتَّى اِذَا كَانَتْ بَيْنَ قَرْنَيِ الشَّيْطَانِ قَامَ فَنَقَرَهَا اَرْبَعًا لاَ يَذْكُرُ اللهَ اِلاَّ قَلِيْلاً
Dari Anas bin Malik r.a. berkata : “Rasulullah saw. bersabda : Inilah macam solat orang munafik. Dia duduk mengintai-intai matahari. Hingga apabila matahari telah berada antara dua tanduk syaitan, barulah ia tergesa-gesa, mematuk-matuk empat rakaat solat. Mereka tidak mau mengingati Allah kecuali sedikit saja.”
Hadits shahih riwayat Muslim disebut dalam Kitabul-Masajid


No comments:

Post a Comment