Monday, November 17, 2014

Dakwah Khalid Diperangi Raja Parsi


Dakwah Khalid Berdekatan Bahrain Diserang Raja Parsi

...Selat penduduk Sind dan Hindia, selat ini merupakan pertahanan bangsa Persia yang paling kuat. Raja Persia yang terkenal dengan sebutan raja Hurmus selalu memerangi penduduk Arab di daratan dan memerangi penduduk Hindia dari lautan.

.. seluruh pasukan diikat dengan rantai panjang agar tidak satupun yang mundur dan melarikan diri. Hurmuz terkenal sangat bengis dan kejam serta sangat kufur. 

Ketika kedua pasukan saling berhadapan dan mulai berperang, Hurmuz turun dari kudanya mengajak perang tanding. Maka Khalid segera turun menyambut tentangan Hurmuz dan langsung maju ke arah Hurmuz, maka kedua pedang mereka mula beraksi saling menyerang. Khalid berhasil mencekik leher Hurmuz dengan tangannya, lalu para pengawal Hurmuz maju tetapi itu tidak mengganggu Khalid untuk membunuhnya. Kemudian al-Qa'qa' bin Amr segera maju menghadang para pengawal Hurmuz dan berhasil membunuh mereka semua.

Dalam peperangan ini Khalid tidak mengganggu para petani, kerana mereka tidak ikut berperang melawan kaum muslimin dan tidak pula mengganggu anak isteri mereka. Sebab yang diperangi hanyalah pasukan Persia saja.

Tarikh Ath-Thabari, 3/150, al-Bidayah Wan Nihayah,Buku Perjalanan Hidup 4 Khalifah Rasul Yang Agung, hlm.148.TerjemahanAbu Ihsan al-Atsari

No comments:

Post a Comment